قالب تونلی، از نظر سازه ای، عملکرد جعبه ای دارد و به عنوان یک عنصر یکپارچه و سه بعدی در برابر بارهای قائم و جانبی عمل می کند. این پیوستگی و یکنواختی سبب می شود که در هنگام زلزله تشکیل لولاهای پلاستیکی در اعضا و نواحی بحرانی سازه مانند اتصالات دیوار به سقف یا اطراف بازشوها به تعویق افتد و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.
به گونه ای که حتی انتظار رفتار ارتجاعی در خلال حرکت های نسبتاً قوی زمین از سیستم تونلی، یکپارچه و با توزیع جرم و سختی تقریباً یکنواخت، انتظاری دور از واقعیت نیست. همچنین یکی از مشکلات اساسی ساختمان های معمول در برابر نیروهای جانبی، پیچش ایجاد شده در اثر عدم تقارن سیستم مقاوم در برابر نیروهای جانبی است، با توجه به اعمال تقارن دیوارها در سیستم سازه ای قالب تونلی، پیچش تا حدود زیادی برطرف می شود.
ویژگی های سازه ای سیستم ساخت قالب تونلی
- یکپارچگی سیستم و بهبود رفتار لرزه ای آن به دلیل عملکرد جعبه ای سازه
- تغییر ماهیت تمرکز تنش از حالت گره ای و متمرکز به صورت گسترده بعلت تبدیل سازه از حالت تیر، ستون، دیوار به حالت دال، دیوار
- عملکرد سقف سازه به صورت دیافراگم صلب و قابلیت انتقال بارهای قائم و جانبی به دیوارها
- افزایش درجه نامعینی سازه و تأخیر بیشتر در تشکیل لولاهای پالستیک در اعضاء و در نتیجه قابلیت تحمل بیشتر نیروها و لنگرها
- تقارن سازه ای و منظم بودن ساختمان (در ارتفاع و پالن)
ویژگی های اجرایی سیستم
- امکان برنامه ریزی دقیق به دلیل سیستماتیک بودن عملیات
- سرعت اجرایی بالا (به دلیل اجرای همزمان دیوار و سقف)
- امکان همپوشانی بیشتر فعالیت های سفت کاری و سازه و در نتیجه کاهش حجم عملیات سفت کاری
- کاهش حجم عملیات نازک کاری (به دلیل وجود بتن expose در اغلب سطوح و اجرای سریع اندود در سطوح صاف حاصل)
- افزایش ایمنی سایت پروژه
- کاهش ضخامت جداره ها و افزایش فضای مفید
ویژگی های اقتصادی سیستم
- کاهش هزینه نسبت به روش های رایج ساخت
- کاهش خواب سرمایه و بازگشت سریعتر آن
- کاهش حجم نیروی انسانی و هزینه های مربوطه
- کاهش پرت مصالح