ساختار یک رله حرارتی بی متال:
به غیر از نوار دو فلزی و کنتاکت هایی که در بخش اصول عملکرد بحث شده است، قطعات بیشتری در رله اضافه بار وجود دارد که با آن ها آشنا می شویم.
ترمینال یا پایانه:
پایانه های L2، L1 و L3 پایانه های ورودی هستند که می توان آن ها را مستقیماً به کنتاکتور نصب کرد. منبع تغذیه موتور به پایانه های T2، T1 و T3 متصل شود.
دکمه تنظیم دامنه آمپر:
یک دکمه چرخشی روی رله حرارتی بی متال وجود دارد که با استفاده از این دکمه می توان جریان نامی موتور را تنظیم کرد.
جریان بین حد بالا و پایین موجود قابل تنظیم است. در رله اضافه بار الکترونیکی، یک دکمه اضافی برای انتخاب کلاس تریپ یا قطع فراهم شده است.
دکمه ریست:
یک دکمه ریست یا بازنشانی روی رله وجود دارد تا پس از تریپ و رفع خطا، مجدداً تنظیم شود.
انتخاب ریست دستی/خودکار:
با استفاده از دکمه انتخاب بازنشانی دستی/خودکار، می توانیم از بین ریست دستی و خودکار رله پس از تریپ یکی را انتخاب کنیم. اگر دستگاه روی خودکار تنظیم شده باشد، ریست از راه دور امکان پذیر است.
کنتاکت کمکی:
کنتاکت های کمکی، یکی NO (کنتاکت های 97-98) و دیگری NC (کنتاکت های 95-96)، هستند. کنتاکت NO برای سیگنال دهی تریپ و کنتاکت NC برای قطع کنتاکتور است. کنتاکت های NC باید قابلیت سوئیچ مستقیم سیم پیچ کنتاکتور را داشته باشند.
دکمه تست:
با استفاده از دکمه تست می توان سیم کشی کنترل را آزمایش کرد.
نماد رله اضافه بار:
شکل زیر نماد رله اضافه بار را نشان می دهد. در اینجا 1، 2، 3، 4، 5 و 6 ترمینال برق، 95 و 96 کنتاکت تریپ و 97 و 98 کنتاکت سیگنال هستند.
کلاس تریپ رله اضافه بار:
مدت زمانی که طول می کشد رله کنتاکتور را در هنگام اضافه بار باز کند، در کلاس تریپ مشخص شده است. کلاس تریپ معمولاً در دسته های کلاس 10، کلاس 20، کلاس 30 و کلاس 5 طبقه بندی می شود. رله در این کلاس تریپ ها به ترتیب در 10 ثانیه، 20 ثانیه، 30 ثانیه و 5 ثانیه در 600٪ جریان بار کامل موتور تریپ می کند.
کلاس 10 و کلاس 20 نسبت به بقیه رایج تر هستند. رله های اضافه بار کلاس 30 برای حفاظت از موتورهایی که بارهای اینرسی بالایی دارند و رله های کلاس 5 برای موتورهایی که نیاز به سرعت زیاد دارند استفاده می شوند.
چگونه باید از رله اضافه بار استفاده کرد؟
رله ها همیشه در ترکیب با کنتاکتورهای موجود در مدار استفاده می شوند. رله در یک خط در موتور به گونه ای متصل است که جریان به موتور به طور کامل از آن عبور می کند. در شکل زیر، انواع اتصالات رله برای موتورهای تک فاز و سه فاز آورده شده است.
در شکل بالا، K1 و K1M رله های اضافه جریان هستند. شکل های اول و دوم از چپ، موتور تکفاز هستند و شکل سوم موتور سه فاز است.
چه عواملی موجب تریپ رله می شود؟
سه عامل اصلی برای تریپ رله وجود دارد:
البته، به غیر از این موارد، ممکن است ویژگی محافظتی اضافه دیگری نیز در نظر گرفته شود.
در هنگام کار عادی، جریان عبوری از هر پل رله اضافه بار به موتور در یک زمان مشخص ثابت می ماند. اگر هر کدام از فازها قطع شود، جریان دو فاز دیگر به 1٫73 برابر مقدار طبیعی می رسد. از این رو رله اضافه بار گرم می شود و فرمان تریپ می دهد. خرابی فاز به عنوان افت فاز نیز شناخته می شود.
رله های اضافه بار نمی توانند از اتصال کوتاه محافظت کنند و همیشه باید در کنار دستگاه های محافظ اتصال کوتاه استفاده شوند. در غیر این صورت، هرگونه اتصال کوتاه در موتور می تواند به این رله ها آسیب برساند.
کاربردهای رله حرارتی بی متال:
از کاربردهای رله حرارتی بی متال و در کل رله اضافه بار می توان به موارد زیر اشاره کرد: