ساختار موتور تکفاز چگونه است؟
قبل از پرداختن به سیم پیچی موتور باید با ساختار کلی موتورهای تکفاز آشنا شویم.
موتور تکفاز معمولاً دارای دو سیم پیچ است:
سیم پیچ اصلی با مقاومت بیشتر (برای تولید یک میدان مغناطیسی) و سیم پیچ کمکی با مقاومت کمتر (برای تعیین جهت چرخش موتور).
خازن نیز معمولاً روی موتور قرار می گیرد و مقدار آن برای موتورهای الکتریکی مختلف متفاوت است (برای موتورهای کوچک تر در حدود 20 میکروفاراد).
همچنین، دو خازن می تواند در موتور تعبیه شده باشد: خازن «اصلی» (همیشه متصل، خازن با اندازه کم) و خازن «راه انداز» (متصل با کلید گریز از مرکز، خازن با اندازه بالاتر).
شکل زیر مدار موتور الکتریکی تکفاز را نشان می دهد.
در تصویر زیر می توانید خازن راه اندازی و خازن اصلی را مشاهده کنید که روی موتور قرار دارند.
در تصویر زیر نیز سیم های استاتور نشان داده شده است که باید 4 سیم باشند.
ابزار و قطعات لازم برای سیم پیچی موتور:
اگر تجهیزات حرفه ای نداشته باشید، سیم پیچی و جدا کردن موتور کار بسیار وقت گیری خواهد بود. برای سیم پیچی موتور کولر آبی به ابزارهای زیر احتیاج دارید:
سایر مواردی که باید تهیه کنید، عبارتند از:
سیم پیچی موتور روندی طولانی است و شاید حتی دو روز طول بکشد که آن را انجام دهید، زیرا تمام قطعات قدیمی را باید تعویض کرده و دوباره مونتاژ کنید.