پلاتین موتور کولر:
یکی از مواردی که برای سربندی موتور کولر آبی باید با آن آشنا شویم، پلاتین موتور است. پلاتین یکی از بخش های روی موتور تکفاز است که وظیفه آن قطع و وصل کنتاکت ها در موتور کولر است.
با بروز هر مشکلی در پلاتین، عملکرد کولر دچار اختلال می شود. امروزه انواع مختلفی از پلاتین موتور کولر با قابلیت های متفاوت در بازار وجود دارد و در صورت نیاز، به راحتی می توان آن را تعویض کرد.
روی درپوش عقب موتور، پلاتین دو کلید دارد. یکی تک پل و دیگری تبدیل. کلید تک پل سیم پیچ استارت را وارد مدار می کند تا موتور راه اندازی شود.
اما کلید تبدیل عملکرد جالبی دارد. این کلید باعث می شود که با هر سرعتی که از داخل خانه موتور را راه اندازی کنید، موتور با دور تند راه اندازی می شود.
پلاتین کولر آبی:
سربندی موتور کولر در پلاتین معمولاً به صورت زیر انجام می شود (البته قبل از همه چیز باید نقشه کولر را بررسی کنید):
در بسیاری از موتورهای مورد استفاده در صنعت، به دلیل بالا بودن فشار اولیه راه اندازی موتور، به یک سیم پیچ راه انداز نیاز است که تنها در چند ثانیه راه اندازی وارد مدار شود و جریان لازم برای راه اندازی موتور را تأمین کند.
دلیل این امر آن است که اگر مثلاً قرار بود با تنها یک سیم پیچ جریان راه اندازی را تأمین کنیم، اندازه موتورها باید بسیار بزرگ تر از چیزی می شد که الآن می بینیم.
موتور های تکفازی که دو دور دارند، بدون در نظر گرفتن سرعت تند یا کند اعمالی کاربر با کلید، ابتدا با دور تند راه اندازی می شوند. سپس بعد آنکه موتور به 75% سرعت نامی رسید، سیم پیچ دور انتخاب شده وارد مدار می شود.
این کار را کلید گریز از مرکز با صفحه پلاتین موتور کولر انجام می دهد. این نکته را در سربندی موتور کولر باید در نظر داشت.
کلید گریز از مرکز موتور کولر:
روی درپوش جلو که با روتور در ارتباط است، کلید گریز از مرکز قرار دارد. در واقع، این کلید به پلاتین فرمان می دهد تا عملکردی را که از آن انتظار داریم، انجام دهد.
عملکرد کلید گریز از مرکز مکانیکی است. تصویر زیر، کلید گریز از مرکز را به خوبی نشان می دهد.
همان طور که می بینیم، کلید گریز از مرکز روی انتهای شفت روتور وصل شده است و احتمال خراب شدن آن در حالت کلی اندک است. اما کمی روغنکاری هنگام راه اندازی کمک می کند. پلاتین دور کند نیز در محل اتصال سیم ها به موتور قرار می گیرد.
به بیان دیگر فیبر پلاتین دار موتور کولر آبی در انتهای موتور بعد از کلید گریز از مرکز نصب می شود و سیم های دور تند، کند و مشترک برق از بیرون به آن متصل می شوند.
نحوه سربندی موتور کولر:
در بخش های قبل به سربندی موتور کولر اشاره کردیم. برای سربندی موتور کولر آبی دو سرعته، معمولاً سه اتصال اصلی دور تند (High)، دور کند (Low) و مشترک (Common) وجود دارد.
گاهی اوقات برچسب گذاری واضح است و با "H" برای High و "L" برای Low و "C" برای مشترک مشخص می شود.
نامگذاری موتور کولر:
در سایر مواقع High و Low شاید مبهم باشد. در این صورت، به شماتیک کنار موتور نگاه کنید تا ببینید کدام High و کدام Low است.
همان طور که می بینیم، در علائم سربندی موتور کولر با حروف انگلیسی A و B و C مشخص شده است.