محل احداث یک پل
در این حوزه دو روش عمل وجود دارد، روش اول تعریف محدوده تقریبی برای دستگاه پل است. اما در روش دوم تعیین محل مناسب برای پل و تعریف کردن مسیر عبور راه بر این اساس.
کاربرد
کاربردی که برای پل تعریف می شود معرف نوع سازه پل است. اینکه این پل آیا برای عابر پیاده یا وسایل نقلیه یا برای عبور قطار و یا حتی انتقال آب باشد بسیار حائز اهمیت است. ضمنا باید کاربری مسیر عبوری زیر پل نیز همچنان مورد تامین باقی بماند، به عنوان مثال اگر دستگاه پل از روی مسیر آبی عبور می کند باید همچنان مسیر عبور کشتی ها تأمین شود. اگر پل از روی اتوبان عبور می کند باید دهانه و ارتفاع پل مناسب بار ترافیکی اتوبان طراحی شود.
نوع فونداسیونی که برای سازه پل و تکیه گاه های آن
نوع فونداسیون به مقاومت فشاری زمین محل احداث فونداسیون ارتباط دارد. اگر مقاومت فشاری زمین کم باشد نمی توان از پل قوسی استفاده کرد. یا مثلاً برای طراحی فونداسیون پل با دهانه ساده پی گسترده مقرون به صرفه تر از استفاده از شمع ها است.
نوع مصالح مصرفی در سازه ی پل
به شرایط محیطی دستگاه پل ربط دارد، اگر محل احداث پل دارای رطوبت هوای بالا باشد استفاده از پل بتنی توصیه می شود، می توان برای پل های بتنی از بتن پیش ساخته استفاده کرد ولی بتن در جا مقرون به صرفته تر و برای طراحیی اشکال غیر منظم استفاده از بتن درجا آسان تر است.
نوع عبورگاه برای پل
هرچه طول مسیر عبور گاه پل افزایش یابد، هزینه ساخت عبور گاه بالا می رود ولی از تعداد پایه ها زیر آن کم می شود. برعکس هر چه مسیر عبور گاه کوتاه تر باشد، هزینه ساخت عبور گاه کاهش می یابد ولی تعداد پایه هایی دستگاه پل اضافه می شود.
عوامل اقتصادی
با در نظر گرفتن ضریب اطمینان، در طراحی پل هر چه تعداد اعضا و مصالح بکار رفته کاهش یابد مقرون به صرفه تر است.
معماری و زیبایی دستگاه پل
در طراحی پل فقط مسائل فنی نیستند که باید ملاحظه شوند بلکه مسائل هنری و زیبایی ظاهری در طراحی معماری پل نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.