ایجاد و رشد ترک در قطعات و سازه ها یک امر اجتناب ناپذیر است. عامل وقوع این ترکها می توانند نیروهای متناوب وارد بر قطعه، کشیدگی ناشی از عملیات جوشکاری، عیوب و حفره های ناشی از ریخته گری، تنش های حرارتی و موارد دیگر باشد.
لذا تعویض یک قطعه یا قسمتی از سازه شاید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده یا بسیار دشوار و زمانبر باشد. بنابراین ارائه روش های تعمیری بسیار سودمند است و استفاده از تعمیرات ترکها در صنایع هوایی و سازه های فولادی به خصوص در پل ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعات و پژوه شهای بسیاری در این مورد انجام شده و روش های تعمیری بر روی ترک ها را ارائه کرده اند.
روش های تعمیر ترک
روش های تعمیر و ترمیمی ترک ها به شیوه های مختلف انجام می گیرد که بسته به چگونگی نیروی وارد، شکل ترک و نیز جنس ماده ایی دارد که ترک در آن به وجود می آید. روش های اصلی تعمیراتی ترک را می توان بدین صورت بیان کرد.
روش های فوق راهکارهای اصلی مقابله مثل با ترک های ایجاد شده است. می توان برای ترمیم ترک ها از میان این روش ها با توجه به وضعیت و چگونگی ترک و جنس ماده یکی را برگزید. در بعضی از مواقع هم یک روش کافی نیست و پس از آن باید روش های تکمیلی را هم اجرا کرد.
روش های تعمیری را می توان برای دو گروه از سازه ها که شامل سازه های غیرفلزی و فلزی است تقسیم کرد. سازه های غیرفلزی صفحات و قطعات پلاستیکی، پلیمری و کامپوزیتی است در حالی که سازه های فلزی بیشتر در پل های فولادی و سازه های فلزی هوایی (هواپیما و بالگرد) مطرح می شود.