مزایای زیاد شمع های درجاریز باعث شده که در سال های اخیر این نوع شمع ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.
ظرفیت باربری شمع را به وسیله روش های تحلیل استاتیکی، روش های دینامیکی، روش های مبتنی بر نتایج آزمایش های درجا و آزمایش بارگذاری شمع می توان تخمین زد. در این میان آزمایش بارگذاری شمع بهترین، دقیقترین و قابل اعتمادترین روش تعیین ظرفیت باربری شمع ها است. زیرا ظرفیت باربری یک شمع را بر اساس شرایط واقعی و در محل تعیین می کند.
تحلیل های تئوری رایج د ر زمینه طراحی شمع ها، مقاومت اصطکاکی جداری شمع ها را اغلب به یک مقدا ر ماکزیمم در عمقی که به اصطلاح عمق بحرانی نامیده می شود، محدود می کنند.شمع های درجا به طور گسترده برای پی پل ها و دیگر سازه های مهم مورد استفاده می گیرد. شمع های درجا به منظور پایدار کردن شیروانی های سنگی نیز مورد استفاده می گیرد.
بارهای اصلی وارده بر شمع های درجا شامل بار های عمودی بارهای بالا زننده (Uplift) و بارهای جانبی هستند. اگرچه برای تحلیل و طراحی شمع های درجا به ویژه برای بار جانبی روش های زیادی وجود دارد اما پیشرفت این روش ها بدون در نظر گرفتن نتایج آزمایشگاهی صورت گرفته است.
مقایسه نتایج آزمایشگاهی و بعضی از روش های طراحی نشان از غیر قابل اطمینان بودن این روش ها دارد. همواره نیاز به یک روش طراحی منطقی برای شمع های درجا در سنگ وجود داشته است.در عمل برای طراحی شمع های درجا در سنگ از روش های طراحی شمع ها در خاک استفاده می کنند. این عمل باعث بیش از حد لازم طراحی شدن طول شمع می شود.