بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پاسخ مخلوط های بتن آسفالتی کاملاً وابسته به درجه حرارت و مدت زمان بارگذاری است. مخلوط آسفالتی دارای کلیه رفتارهای ویسکوز، الاستیک خطی و الاستیک غیر خطی است، به عبارت دیگر دارای رفتار ویسکو الاستو پلاستیک است.
بسته به دمای مخلوط و سرعت بارگذاری، سهم هر یک از آنها در عملکرد مخلوط متفاوت است. در دماهای پایین، رفتار مخلوط آسفالتی را می توان الاستیک خطی فرض کرد. با افزایش دما ویژگی های رفتار الاستیک خطی کاهش و خصوصیات رفتار الاستیک غیر خطی افزایش می یابد. با افزایش بیشتر دما، رفتار الاستیک غیر خطی شروع به کاهش نموده و رفتار ویسکوز مخلوط آغاز می شود.
با وجود دمای بالا و تنش یا بار ثابت، تغییر شکل مخلوط آسفالتی با سرعت کم ادامه می یابد. به این رفتار خزش گفته می شود. در یک تنش و دمای ثابت، ، نرخ خزش برای یک دوره زمانی طولانی تقریباً ثابت است. بعد از گذشت این دوره زمانی و یک مقدار معین تغییر شکل، نرخ خزش افزایش می یابد و در نهایت شکست رخ می دهد.
با توجه به اینکه بروز خرابی های ناشی از شیارافتادگی جای چرخ در رویه های آسفالتی در کشور، عمدتاً در شرایط آب و هوایی گرم اتفاق می افتد و در حال حاضر نیز قیر مورد استفاده در چنین مناطقی عمدتاً از نوع 70-60 استفاده می شود.