روش تولید خرده لاستیک
که از این میان، روش دوم ذرات ریزتری را تولید می کند ولی گرا نتر است.
دو فرآیند برای اصلاح قیر با خرده لاستیک وجود دارد:
در فرآیند تر، خرده لاستیک قبل از افزایش مصالح به قیر افزوده می شود. بین 18 تا 26 درصد از خرده لاستیک به مدت 2-1 ساعت در دمای 218-190 درجه سانتیگراد با قیر واکنش داده می شود. در چنین دمای بالایی، پیوندهای فیزیکی و شیمیایی زیادی بین اجزا تولید می شود. در طی این فرآیند ویسکوزیته واکنش های بین قیر و خرده لاستیک بالا رفته و در نهایت ثابت می ماند. یک ویسکوزیته ثابت معقول، نشان دهنده تکمیل واکنش است.
این نوع واکنش ها از نوع برهم کنش های فیزیکی و شیمیایی هستند که ذرات لاستیک، متورم شده و ویسکوزیته افزایش می یابد. در زمان های اختلاط طولانی تر، ذرات لاستیک تخریب شده و ویسکوزیته کاهش می یابد. اگر ویسکوزیته به سطح مطلوبی کاهش نیابد، از یک ماده جایگزین روا ن کننده استفاده می شود. در این فرآیند بسته به نوع مصالح، دما تغییر می کند. برای مثال دمای 190-163 برای مخلوط آسفالت گرم با دانه بندی متراکم و دمای 163-135 برای مصالح با دانه بندی باز.
در فرآیند خشک، خرده لاستیک به مصالح اضافه شده و سپس قیر به مخلوط اضافه می شود. در حدود 5- 3 درصد جرم مصالح از خرده لاستیک اضافه می شود. درصد خرده لاستیک دراین فرآیند 4-2 برابر فرایند تر است.
مزایای خرده لاستیک
از عمد ه ترین مزایای استفاده از خرده لاستیک در تهیه مخلو ط های آسفالتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
همچنین نتایج آزمایش خزش نشان می دهد که رفتار این نوع قیرها به رفتار قیر اید ه آل نزدیک است. داده های رئولوژیکی، بهبود خواص قیر در دو محدوده دمایی سرد و گرم را تائید می کند. انواع مختلف خرده لاستیک اثرات متفاوتی بر روی خواص قیر دارد.بررسی ها نشان می دهد که مخلو ط های آسفالتی ساخته شده با این نوع قیرها دارای مقاومت خوبی در مقابل شیارشدگی، تغییر شکل های دائم هستند.