اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نکات تکمیلی راجع به تحلیل الاستو پلاستیک:
برای درک دلایل خطی بودن منحنی بار-جابه جایی در ناحیه نیمه پلاستیک (خط AB) و کمتر بودن شیب آن نسبت به ناحیه الاستیک، توضیحات مختلفی وجود دارد.

دایره_مور14

در ناحیه نیمه پلاستیک، میله های کناری به صورت الاستیک خطی رفتار می کنند. از این رو، میزان تغییر طول، یک تابع خطی از تغییرات بار است.

به دلیل یکسان بودن جابه جایی رو به پایین در صفحه صلب و میله ها، جابه جایی صفحه صلب نیز باید یک تابع خطی از تغییرات بار باشد.

با توجه به این نکات، بین نقاط A و B یک خط راست ایجاد می شود. اگرچه، شیب منحنی بار-جابه جایی در این محدوده کمتر از شیب محدوده اولیه منحنی است.

در این محدوده، میله میانی با تسلیم پلاستیک مواجه می شود و تنها میله های کناری در برابر افزایش بار مقاومت می کنند.

در واقع، رفتار سازه در این محدوده به دلیل کاهش سختی آن است.

در مبحث تعیین بار پلاستیک PP مشاهده کردیم که برای محاسبه این پارامتر تنها به استفاده از قواعد استاتیک نیاز خواهیم داشت؛ چراکه در محدوده پلاستیک، تمام عضوها با تسلیم مواجه خواهند شد و نیروهای محوری هر یک از آن ها نیز مقادیر مشخصی خواهند داشت.

بر خلاف فرآیند تعیین بار پلاستیک PP، محاسبه بار تسلیم PY نیازمند اجرای یک تحلیل نامعین استاتیکی و استفاده از معادلات تعادل، سازگاری و نیرو-جابه جایی است.

پس از رسیدن به بار پلاستیک PP، تغییر شکل سازه مطابق خط BC بر روی منحنی بار-جابه جایی ادامه پیدا می کند.

سپس، پدیده سخت شوندگی کرنش در آن رخ می دهد. در این محدوده، قابلیت تحمل بارهای اضافی در سازه افزایش می یابد.

با این وجود در اکثر مواقع، تشکیل جابه جایی های بزرگ به معنای از بین رفتن کاربری سازه است.

به همین دلیل در تحلیل و طراحی سازه ها، بار پلاستیک PP معمولاً به عنوان بار شکست در نظر گرفته می شود.

در مطالب ارائه شده، رفتار یک سازه در هنگام بارگذاری اولیه را مورد بررسی قرار دادیم.

در صورت اجرای باربرداری پیش از رسیدن به حد تسلیم، رفتار سازه به صورت الاستیک خطی خواهد بود. در این حالت، سازه به وضعیت اولیه خود بازمی گردد.

اگرچه، در صورت اجرای باربرداری پس از حد تسلیم، مقداری تغییر شکل دائمی در برخی از عضوهای سازه باقی می ماند و یک وضعیت پیش تنیده در سازه ایجاد می شود.

در این حالت، به دلیل وجود تنش های پسماند، رفتار سازه پس از بارگذاری مجدد تغییر می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>