آلمینیوم و صنعت دریانوردی: آلیاژهای جدید برای تولید قطعات اکستروژنی، ریخته گری و نورد شده با مقاومت بهتر در برابر خوردگی
چندین دهه است که استفاده از آلمینیوم در کشتی ها و صنایع دریایی در حال افزایش است چرا که این فلز سبک می تواند نیاز طراحان، سازندگان و مصرف کنندگان را در این صنعت مانند سایر صنایع برطرف نماید. این فلز سبک، یکی از 4 ماده اصلی مورد استفاده در صنایع دریایی در کنار چوب، ، فولاد و مواد کامپوزیتی ( خانواده پلاستیک های تقویت شده با الیاف شیشه) است.
تا اواخر قرن نوزدهم چوب بین این 4 ماده نقش اساسی را ایفا می کرد و هم اکنون نیز در قایق های موتوری تک موتوره بیشترین کاربرد را دارد. اما به تدریج فولاد به دلیل مزایای بیشتر، از جمله استحکام مقاومت مکانیکی، هزینه، قابلیت دسترسی و راحتی ماشین کاری جای چوب رو گرفت. این در حالی است که فولاد محدودیت هایی مثل چگالی حجمی بالا و مقاومت معمولی در برابر خوردگی نیز دارد.
فواید استفاده از آلومینیوم در صنایع دریایی
هنگامی که نوبت به یافتن بهترین راه حل ها برای صنعت دریایی می رسد، انتخاب ماده ای که در تمام شرایط محیطی به سختی بایستد ضروری است. سردی و رطوبت، نمک حاصل از ساحل دریا مهم ترین مشکلاتی هستند که بر روی مواد زیادی مانند فولاد، مس و سایر مواد در محیط دریایی تأثیر می گذارند. اما چندین فلز دیگر هم این شرایط زیست محیطی را مهمان پسند می دانند.
به نظر می رسد که آلومینیوم کاملاً متفاوت از سایر فلزات است زیرا به طور طبیعی در برابر خوردگی ودر برابر زنگ زدگی مقاومت می کند و نتایج طولانی مدت و زیبایی را ارائه می دهد. این دلیل اصلی است که شما معمولاً اکستروژن و ساخت آلومینیوم را در بخشهای مختلف صنعت دریایی مشاهده می کنید.
علاوه بر مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی به طور طبیعی، آلومینیوم دارای یک نسبت قدرت به وزن فوق العاده است که به معنی قوی بودن آن است. وزن آن یک سوم فولاد است بنابراین به نظر می رسد وزن محصولاتی که با استفاده از آلومینیوم به پایان رسیده اند بسیار سبک هستند.
آلومینیوم نه تنها در ساخت تانکرها و کشتی های بزرگ ترجیح داده می شود، بلکه در برش، قایق های موتوری، قایق های تفریحی و صنایع دستی زیر آب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قایق های ورزشی با مواد آلومینیومی از دلمه تا دکل ساخته می شوند که مزیت سرعت بالا را ارائه می دهند.