عملکرد مترو
مترو یکی از سازه های زیر زمینی است که با وجود شباهت فراوانی که با تونل های کوهستانی دارد، به دلیل داشتن یک سری شرایط، نیازمند بررسی دقیق تر و در نظر قرار دادن شرایط خاص و ویژه ای است.این شرایط را می توان به صورت زیر خلاصه نمود.
مترو ها در شهرهای پرجمعیت برای حل مشکل ترافیک ساخته می شوند و معمولاً از زیر مراکز عمده تجاری و اقتصادی شهرها عبور می کنند، لذا در صورت آسیب دیدن آنها، خطرات اقتصادی و جانی فراوانی ایجاد می شود.به دلیل اینکه تونل ها و ایستگا ه های مترو، در عمق زیادی ساخته نمی شوند، لذا علاوه بر شرایط حاکم بر سازه های زیر زمینی، اثرات وارد بر سازه های سطحی نیز باید در آنها در نظر گرفته شود.
به دلیل اینکه شهر ها معمولاً در مکان های مسطح و آبرفت ها بنا می شوند، لذا این گونه ساز ه ها نیز، به ناچار در لایه های رسوبی منفصل ساخته می شود که شرایط خاصی را بر این ساز ه ها حاکم می سازد.در ایستگاه ها و نیز قسمت هایی که چند تونل به هم می رسند، معمولاً نیاز به فضاهای با دهانه بزرگ وجود دارد که این خود آسیب پذیری این سازه ها را افزایش می دهد.
بحث اندرکنش تونل و سازه ها مجاور در تونل های مترو مطرح می شود. اتصال اجزای تأسیساتی از قبیل ترانسفورماتورهای برق و تجهیزات برودتی و حرارتی ایستگاه ها رفتار سازه را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به موارد ذکر شده، معلوم می شود که بررسی آسیب پذیری و نیز تحلیل و طراحی لرزه ای تونل های مترو و ایستگاه های آن از اهمیت ویژ ه ای برخوردار است.
اندرکنش تونل و ساز ه های مجاور
بر اساس بررسی های انجام شده، نتایج حاصل برای اندرکنش تونل و سازه های مجاور به صورت زیر خلاصه می شود.