اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دال عرشه پل چیست و چگونه ساخته می شود؟
عرشه، یکی از بخش های اصلی روسازه پل است که مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه را فراهم می کند. امروزه، بخش عرشه اکثر پل ها با استفاده از بتن ساخته می شود.

دال_بتنی16

دال عرشه پل، نوعی از دال های بتنی است که ساخت آن با روش های برجا و پیش ساخته صورت می گیرد.

سیستم های مختلفی برای اجرای دال عرشه پل وجود دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

ساخت دال عرشه پل توسط سیستم برجا بر روی تیرهای فرعی چگونه است؟
در «سیستم برجا بر روی تیرهای فرعی» (Cast in Place System on Stringer)، دال عرشه پل توسط بتن آرمه با ضخامت حدود 20 سانتی متر بر روی تیرهای فرعی ساخته می شود.

قالب های مورد استفاده در این سیستم می توانند به صورت ماندگار یا غیر ماندگار باشند.

ساخت عرشه پل توسط سیستم برجا با ضخامت کامل چگونه است؟
در«سیستم برجا با ضخامت کامل» (Full Depth Cast in Place System)، اجرای دال عرشه پل در فاصله بین دو پایه (تکیه گاه) و بدون کمک تیرهای فرعی نگهدارنده صورت می گیرد.

در این سیستم می توان از دال های توپر و دال های توخالی با حفره های کروی یا چندوجهی استفاده کرد. وجود حفره، وزن پل را کاهش می دهد. بتن مورد استفاده در این سیستم نیز از نوع آرمه با میلگردهای پس تنیده است.

ساخت عرشه پل توسط سیستم پیش ساخته با تیرهای مجاور چگونه است؟
«سیستم پیش ساخته با تیرهای مجاور» (Precast Adjacent Beams System)، به عنوان متداول ترین روش ساخت دال عرشه پل شناخته می شود.

اجرای این سیستم، با کنار هم قرار دادن تیرهای پیش ساخته به صورت ردیفی صورت می گیرد. مقاطع تیرهای پیش ساخته مورد استفاده در این روش می توانند به شکل T، شکل C یا جعبه ای باشند.

این تیرها معمولا دهانه کوچکی از پل را پوشش می دهند اما با ساخت ماژولار آن ها می توان دهانه های بلند را نیز توسط این سیستم ایجاد کرد.

ساخت عرشه پل توسط سیستم پیش ساخته با پنل چگونه است؟
در «سیستم پیش ساخته با پنل» (Precast Panel System)، اجرای دال عرشه توسط چندین پنل پیش ساخته صورت می گیرد.

ضخامت، طول و عرض پنل ها به مشخصات هندسی پل و ظرفیت جرثقیل (جابه جایی و جانمایی) بستگی دارد.

از این رو، پنل های دال عرشه با طول تقریبی 2.5 تا 3.5 متر و عرضی معادل با دهانه شاه تیر ساخته می شوند. بتن مورد استفاده در این روش از نوع آرمه یا پیش تنسده است.

ساخت عرشه پل توسط سیستم پیش ساخته منقطع چگونه است؟
در «سیستم پیش ساخته منقطع» (Precast Segmental System)، تعداد بسیاری زیادی از عضوهای پیش ساخته پل تحت پس تنیدگی قرار می گیرند و یک دهانه معمولی یا پیوسته را تشکیل می دهند.

اجرای دال عرشه پل به روش منقطع برای مناطق صعب العبور بسیار مناسب است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>