اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دال قوسی چیست و چه کاربردی دارد؟
«دال قوسی» (Arched Slab)، نوعی دال بتنی است که در شکل های انحنادار ساخته می شود. این نوع دال، در ساخت پل، تونل و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

دال_بتنی11

دال قوسی، برای توزیع یکنواخت بارهای محوری و تحمل بارهای ناشی از باد بسیار مناسب است.

در گذشته دال های قوسی با استفاده از سنگ و آجر ساخته می شدند.

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساخت سازه های بتن آرمه، استفاده از دال بتنی قوسی رواج بیشتری یافت.

دال های قوسی مورد استفاده در تول سازی با عنوان «سگمنت» (Segment) شناخته می شوند. این دال ها تقریبا در تمام تونل های شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

از مزایای اصلی دال قوسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر فشار.
  • توزیع یکنواخت بار.
  • امکان اجرای دهانه بسیار بلند.
  • طول عمر بالا.

معایب اصلی دال های قوسی عبارت هستند از:

  • زمان بر بودن ساخت.
  • نیاز به تجهیزات خاص و نیروی کار ماهر.
  • نیاز به نگهداری.

دال طره ای چیست و چه کاربردی دارد؟
«دال طره ای» (Cantilever Slab) یا «دال پیش آمده» (Projected Slab)، نوعی دال بتنی با پیکربندی مشابه تیر یکسرگیردار است.

این نوع دال معمولا در ساختمان های مسکونی، هتل ها، دانشگاه ها و ساختمان های تجاری برای افزایش محیط مورد استفاده قرار می گیرند. بالکن، یکی از انواع شناخته شده دال های طره ای است.

از آنجایی که احتمال رخ دادن خمش در دال طره ای بیشتر است، در بخش بیرون زده آن از میلگردهای اصلی استفاده می شود.

میلگردهای کمکی نیز در طول دال برای تقویت مقاومت، مورد استفاده قرار می گیرند. مقدار بیرون زدگی دال طره ای باید به گونه ای باشد که نسبت طول دهانه آزاد به ضخامت آن از عدد 7 عبور نکند.

مزایای اصلی این نوع دال بتنی عبارت هستند از:

  • افزایش مساحت ساختمان.
  • عدم نیاز به نگهداری در طرف مقابل.
  • ساخت آسان.

از مهم ترین معایب دال بتنی طره ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالا به دلیل نیاز به مقطع ضخیم و سنگین.
  • افزایش احتمال خمش.
  • در نظر گرفتن نیروی بلندشدگی یا اصطلاحا «آپلیفت» (Uplift) در تکیه گاه ثابت دال.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>