تمامی آنچه که باید در مورد کولر خودرو بدانیم:
هنگامی که به روزهای گرم سال نزدیک می شویم، برای تمامی مکان هایی که با آن سرکار داریم به فکر دست و پا کردن سیستم تهویه به منظور خنک کردن، محیط اقدام می نماییم. یکی از مهم ترین فضاهای که باید سیستم خنک کننده مناسبی داشته باشد، کابین خودروست.
اما آیا تا به حال در مورد روش های استفاده صحیح از کولر و شیوه عملکرد آن چیزی شنیده اید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی آنچه که باید در مورد سیستم کولر خودرو بدانیم را در اختیارتان قرار دهیم.
اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر خودرو:
کولر خودرو شاید در ظاهر بسیار ساده باشد، اما در حقیقت از اجزای مختلفی تشکیل می شود که هر کدام کارایی مختص خود را دارند و نقش مهمی را ایفا می کنند.
کمپرسور:
کپسول خنک کننده:
کندانسور:
اواپراتور:
کلید A/C:
فن کولر:
فن کولر روی کندانسور یا رادیاتور نصب می شود. در صورتی که فن کنداسور جلوتر از رادیاتور نصب شده باشد، فن به گونه ای نصب می گردد که وضعیت رانشی داشته باشد. اما اگر فن در پشت کنداسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا از روی سطح کنداسور مکیده و به سمت موتور دمیده خواهد شد.
مجموعه لوله، شیلنگ و شیر انبساط: وظیفه لوله و شیلنگ ها ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم کولر است. شیر انبساط نیز نقش تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق فیلتر را بر عهده دارد.
روش های استفاده صحیح و بهینه از کولر خودرو:
هنگامی که تصمیم می گیرید از کولر خودرویتان استفاده کنید، باید ابتدا باید از سالم بودن و کافی بودن فشار گاز آن اطمینان حاصل کنید. با تعویض به موقع فیلتر ها امکان رشد باکتری و قارچ ها را در خودرو کاهش دهید. تمیز کردن یا تعویض فیلتر های کولر از ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی جلوگیری می کند و علاوه بر این موضوع به سرمای بیشتر کولر کمک خواهد کرد.
تا جایی که می توانید از پارک کردن خودرو در زیر تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید و در شرایطی که مجبور به این کار شدید، پس از بازگشت به خودرو ابتدا چند دقیقه شیشه ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن نمایید.
هنگام روشن بودن کولر خودرو از باز کردن پنجره ها خودداری کنید، چراکه با بسته بودن آنها فشار کمتری به کولر وارد می شود و موجب کاهش مصرف سوخت نیز خواهد بود.
همچنین زمانی که در ترافیک های شدید هستید یا باید از یک شیب تند رد شوید، بهتر است کولر را چند دقیقه ای خاموش کنید و یا روی درجه کم قرار دهید تا به موتور خودرو فشار کمتری وارد شود.
بهتر است، هنگامی که دور موتور پایین می باشد، اقدام به روشن کردن کولر کنید، زیرا روشن کردن آن در سرعت ها و دور های بالا باعث آسیب رسیدن به کلاچ کمپرسور می شود. همچنین در ابتدا با افزایش سرعت پنکه کولر هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه و داخل کابین را نخلیه نمایید.
استفاده از کولر چه زمانی خطرناک است؟
شاید پیش خود بگویید، چرا استفاده از کولر ممکن است، خطرناک باشد یا بر این تصور باشید که از تمامی آنچه مورد نیاز است، اطلاع دارید اما باید بدانیم که با رعایت نکردن نکات ایمنی در مورد کولر خودرو و نداشتن اطلاعات کافی، درصد خطر آفرین بودن آن افزایش می یابد.
یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام استفاده از کولر باید به آن توجه داشته باشید این است که به محض ورود به خودرو اقدام به روشن کردن آن نکنید.
پس از وارد شدن به خودرو ابتدا شیشه هارا پایین کشیده و اندکی صبر کنید تا هوای داخل کابین خودرو عوض شود و سپس سیستم تهویه را روشن نمایید. طبق تحقیقات انجام شده صندلی، داشبورد و سیستم تهویه از خود گاز بنرین ساطع می کنند و این گاز بسیار سمی و سرطان زاست و ممکن است به استخوان ها نیز آسیب برساند.
تماس طولانی مدت با این گاز می تواند، باعث ابتلا به بیماری لوکمیا که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول های سفید است، شود و جالب است که بدانید، میزان قابل قبول بنزین در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع است در حالی که میزان بنزین موجود در داخل خودرو پارک شده با پنجره های بسته بین 200 تا 400 میلی گرم می باشد. اگر این خودرو در زیر تابش نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شود، سطح بنزین به 2000 تا 4000 میلی گرم خواهد رسید.
علائم خراب شدن کولر و نکات کاربردی: