اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تحلیل تنش پایپینگ، مهم ترین فعالیت در طراحی سیستم های لوله کشی است. پس از طراحی اولیه خطوط لوله، باید از عملکرد مناسب سیستم در بازه زمانی مورد نظر (طول عمر طراحی) اطمینان حاصل کرد.

تنش_مجاز_پایپینگ

این کار توسط تحلیل تنش یا «تحلیل انعطاف پذیری پایپینگ» (Piping Flexibility Analysis) انجام می گیرد.

وزن، فشار (داخلی یا خارجی)، تغییرات دمایی، بارهای مقطعی (باد، زلزله، تخلیه شیر ایمنی) و نیروهای ناشی از لرزش، از منابع اصلی اعمال تنش بر سیستم های لوله کشی هستند.

هدف از تحلیل تنش پایپینگ چیست؟
هدف از تحلیل تنش سیستم های پایپینگ، اطمینان از یکپارچگی ساختاری (فشار کافی برای عبور سیال، مقاومت در برابر بارگذاری های مختلف)، یکپارچگی عملیاتی (محدود کردن بارهای تجهیزات متصل به هم، جلوگیری از نشت در نقاط اتصال، محدود کردن لغزش/جابه جایی) و طراحی بهینه (جلوگیری از اعمال تغییر شکل و بارهای اضافی بر سازه های نگهدارنده) است.

مدارک تحلیل تنش پایپینگ کدام هستند؟
از دستورالعمل ها و کدهای مورد استفاده برای تحلیل تنش پایپینگ سیستم های لوله کشی فرآیندی و نیروگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ASME B31.3: لوله کشی فرآیندی.
  • ASME B31.1: لوله کشی نیروگاهی.
  • API 610: پمپ های جابه جایی مثبت.
  • API 617: کمپرسورهای گریز از مرکز.
  • API 618: کمپرسورهای رفت و برگشتی.
  • NEMA SM23/ API 612: توربین های بخار.
  • API 661: مبدل های حرارتی هوا خنک.
  • API 560: کوره ها.
  • API 650: مخازن ذخیره سازی جوشی.
  • TEMA: مبدل های حرارتی.
  • ASME Section VIII: مخازن.
  • ASME B31.4/ASME B31.8: تحلیل تنش خط لوله.
  • ISO 14692: تحلیل تنش پایپنگ GRE/GRP/FRP.
  • EN 13480: لوله کشی صنعتی فلزی.

انواع بارهای موجود در پایپینگ چه هستند؟
بارهای موجود در سیستم های لوله کشی به دو نوع اصلی استاتیک و دینامیک تقسیم می شوند.

از بارهای استاتیک رایج می توان به بار حاصل از وزن، فشار، آزمایش هیدرولیکی، انبساط حرارتی و نشست اشاره کرد.

زلزله، باد، تخلیه شیر اطمینان، جریان لخته ای، ضربه قوچ، لرزش و دیگر بارهای وابسته به زمان نیز از بارهای دینامیک محسوب می شوند.

اعمال بارهای استاتیک بر روی سیستم به آرامی صورت می گیرد. از این رو، سیستم فرصت مقابل با آن را دارد.

در طرف مقابل، بازه زمانی اعمال بارهای دینامیک به گونه ای است که معمولا فرصتی برای عکس العمل سیستم وجود ندارد.

حداقل تنش مجاز پایپینگ چقدر است؟
مطابق با استاندارد ASME B31.3، حداقل تنش مجاز برای سیستم های لوله کشی را می توان به صورت زیر تعیین کرد:

  • یک سوم مقاومت کششی نهایی ماده در دمای عملیاتی.
  • یک سوم مقاومت کششی نهایی ماده در دمای اتاق.
  • دو سوم مقاومت کششی تسلیم ماده در دمای عملیاتی.
  • دو سوم مقاومت کششی تسلیم ماده در دمای اتاق.
  • تنش میانگین برای نرخ خزش 0.01 درصد در هر 1000 ساعت.
  • برای موادی با عیار سازه ای، 0.92 پایین ترین مقدار به دست آمده از 5 مورد بالا.

مبحث حداقل تنش مجاز، به طور کامل در بند 302.3 استاندارد ASME B31.3 مورد بررسی قرار گرفته است.

کاهش تنش پایپینگ چگونه انجام می شود؟
به منظور کاهش تنش اعمال شده بر سیستم های لوله کشی می توان از ساپورت هایی با طول مناسب استفاده کرد.

این کار، میزان تأثیر تنش های ثابت ناشی از وزن اجزا را کاهش می دهد.

افزایش انعطاف پذیری سیستم با به کارگیری حلقه انبساط، آفست (دوخم)، زانویی و المان های مشابه نیز باعث کاهش تنش های اعمال شده بر سیستم می شود.

جریان کار تحلیل تنش پایپینگ به چه صورتی است؟
به منظور شروع تحلیل تنش سیستم های لوله کشی، واحدهای مختلف نظیر واحد ابزار دقیق، واحد فرآیندی، واحد مکانیک و تیم پایپینگ، اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به کارشناسان تحلیل تنش ارائه می دهند.

کارشناسان این واحد پس از اجرای تحلیل تنش، نتایج را به واحدهای دیگر ارائه می کنند تا اقدامات متناسب با شرایط موجود انجام شوند.

روش های تحلیل تنش پایپینگ چه هستند؟
روش های تحلیل سیستم های لوله کشی صنعتی متناسب با میزان بحرانی بودن شرایط بارگذاری انتخاب می شوند.

بر این اساس، روش های تحلیل تنش پایپینگ عبارت هستند از:

  • خطوط لوله با اهمیت بالا: تنش خطوط لوله متصل به توربین های بخار و کمپرسورها با استفاده از روش های کامپیوتری مورد تحلیل قرار می گیرد.
  • خطوط لوله با اهمیت متوسط: تحلیل کامپیوتری.
  • خطوط لوله با اهمیت پایین: محاسبات دستی یا کامپیوتری ساده.
  • خطوط لوله با کمترین اهمیت: بازرسی مشاهده ای.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>