اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مهاربند

مهاربندها به عنوان عناصر مقاوم در برابر بار جانبی از جمله زلزله در انواع مختلف ساختمان ها به کار می روند. یکی از مسائل مهم در این خصوص، نوع اتصالات مهاربندهای 8 در محل اتصال به تیرها است. با توجه به رفتار پیچیده ورق اتصال در قاب های مهاربند ی هم محو ر CBF، جهت بررسی رفتار این اتصالات یا باید نمونه را در آزمایشگاه شبیه سازی کرد یا از مدلسازی در نرم افزارهای المان محدود استفاده نمود.

مهاربندهای 8 محور

بسیاری از قاب های مهاربندی شده با مهاربند هم مرکز جهت پخش انرژی از طریق تسلیم یا کمانش اعضای مهاربندی طراحی شده اند. این روش ها بر پایه فلسفه طراحی بر اساس ظرفیت هستند. اخیراً مطالعاتی در مؤسسه هاربین انجام شده تا رفتار چرخه ای و فشاری اتصالات ورق اتصال را بررسی نمایند.محققان رفتار چرخه ای مهاربندهایی با مقاطع جفت نبشی پشت به پشت متصل به ورق اتصال را مطالعه نمودند. موضوع اصلی کار آنها نیز رفتار مهاربند و کمانش خارج از صفحه و داخل صفحه مهاربندها است.

کاهش قابل ملاحظه ظرفیت و رفتار ترد ورق های اتصال در برخی از نمونه های آنها ملاحظه شد، برای جلوگیری از این رفتار ترد، آنها پیشنهاد کردند در بین انتهای مهاربند و خطی که انتهای اتصال ورق به اعضای قاب را به هم وصل می کند یک طو ل، کمانش آزاد به اندازه دو برابر ضخامت ورق اتصال ایجاد شود.وقتی که ورق اتصال در لبه های آزادش و محلی نزدیک به انتهای اعضای وصله در معرض کمانش قرار می گیرد، ظرفیت کمانشی ورق اتصال را می توان با مقاومت فشاری نوار ستون فرضی با فاکتورهای طول مؤثر، مشخص شده توسط روش های ارائه شده ساده، تخمین زد.

به منظور بررسی شکلپذیری و قابلیت اتلاف انرژی عناصر مهاربندی تحت زلزله های شدید، مدل های شامل اندرکنش ورق اتصال و عضو مهاربند تحت بار سیکلی به کار گرفته شد. وقتیکه مهاربند کمانش خارج از صفحه می کند، دو مفصل پلاستیک در ورق های اتصال در انتهای مهاربند و یک مفصل پلاستیک در وسط دهانه مهاربند شکل می گیرد. پیشنهاد شد که برای اطمینان از شکل گیری مفاصل پلاستیک در ورق های اتصال، فاصله دو برابر ضخامت ورق اتصال در ناحیه آزاد ورق اتصال، بین انتهای مهاربند و خط مهار شده ورق اتصال رعایت شود.

محققین نشان دادند که ضخامت اضافی ورق اتصال و وجود سخت کننده مزیت خیلی زیادی ندارد. ورق اتصال باید به اندازه کافی مقاومت داشته باشد (در حد کنترل ظرفیت مهاربند)، مقاومت و سختی اضافی، شکل پذیری سیستم را کاهش خواهد داد.بار فشاری نهایی ورق های اتصال مرکزی با افزودن سخت کننده به لبه های آزاد ورق اتصال، افزایش می یابد.

اثرات ضخامت و اندازه ورق اتصال زاویه مهاربند، شرایط گیرداری خارج از صفحه مهاربند را بر روی رفتار و مقاومت ورق های اتصال تحت بار فشاری مورد بررسی قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که ظرفیت فشاری نمونه های ورق اتصال تقریباً نسبت مستقیم با ضخامتشان دارند. تیر و ستون مجاور در منطقه مورد بررسی، اثر چندانی بر ظرفیت فشاری ورق ندارد.

بنابراین یک روش کران پایین برای تعیین مقاومت فشاری اتصالات با ورق ارائه شد. به نحوی که در این روش فرض می شود نیروی فشاری در ورق اتصال به وسیله ستون فرضی ای تحمل شود که در بین انتهای مهاربند و لبه های تیر و ستون متقاطع واقع است. روش پیشنهادی برای محاسبه ظرفیت کمانش ارتجاعی برای در نظر گرفتن اثرات غیر ارتجاعی نیز گسترش داده شد. توالی شکست مهاربندها و اتصالات در توافق با نظم سلسله به طور کلی، مودهای شکست و ترتیب آنها به این صورت است.

  • کمانش اعضای مهاربندی
  • چرخش خارج از صفحه پلاستیک ورق های اتصال
  • تسلیم اعضای مهاربندی
  • تسلیم ورق های اتصال
  • کمانش لبه آزاد ورق های اتصال
  • شکستگی اعضای مهاربندی.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>