ترک بلوکی یکی از انواع ترک غیر مرتبط با بارگذاری است که به آن ترک جمع شدگی نیز گفته می شود. در این نوع خرابی روسازی هم در راستای طولی و هم در راستای عرضی دچار تر ک خوردگی می شود و در نهایت با اتصال این ترک ها به یکدیگر روسازی به شکل بلو ک های مربعی یا مستطیلی بزرگ با ابعاد عمدتاً نیم متر تا سه متر در می آید.
این نوع از ترک ها به دلیل تغییر حجم یا جمع شدگی در رویه آسفالتی یا اساس و یا خاک بستر رخ می دهند. مخلو ط های آسفالتی که در آن ها قیر به هر دلیل دچار اکسیداسیون شده باشد و یا سختی آن بالا باشد، از این نوع ترک خوردگی مصون نیست.
استفاده از لایه آستر که بیشتر برای مناطق با ترافیک بالا استفاده می شود، در مناطق کم ترافیک و یا پارکینگ ها موجب افزایش تر ک های بلوکی می شود. تر ک های بلوکی اکثراً در مناطق با ترافیک کم رخ می دهند، این موضوع تا حدودی به این دلیل است که در شرایط ترافیک کم اگر به هر دلیل آسفالت به خوبی متراکم نشده باشد، امکان تراکم مضاعف توسط ترافیک را نخواهد داشت و لذا در برابر رخداد این گونه تر ک ها آسیبپذیرتر خواهد بود.
در صورتی که قیر موجود در آسفالت اکسید شود، سخت شده باشد و یا ترد شود، مخلوط آسفالتی ترد شده و در اثر انقباض و انبسا ط های حرارتی می شکند و تر ک های بلوکی به وجود می آیند. انتخاب آسفالت مناسب برای محل های با تردد کم و پارکینگ ها معمولاً موجب کاهش رخداد تر ک های بلوکی می شود. همچنین متراکم نمودن آسفالت به نحو مناسب می تواند رخداد ترک خوردگی بلوکی را کاهش دهد.
تمایز قائل شدن بین ترک خوردگی بلوکی با تر ک خوردگی پوست سوسماری که در بخش قبل بیان شد، در برخی موارد دشوار است. این در حالی است که منشأ این دو خرابی کاملاً با یکدیگر متفاوت است و متولیان تعمیر و نگهداری باید در مورد آن دقت و توجه لازم را مبذول دارند.به بیان انستیتو آسفالت عوامل به وجود آوردن ترک بلوکی به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند.
وجه تمایز ترک خوردگی بلوکی با ترک خوردگی پوست سوسماری آن است که در ترک خوردگی پوست سوسماری روسازی به بلوک هایی با اندازه بسیار کوچک تر تقسیم می شود و بلوک های به وجود آمده گوشه های تیزی خواهند داشت. در حالی که گوشه های تر ک خوردگی بلوکی تقریباً قائمه بوده و روسازی را به قطعات بزر گتری تقسیم بندی می کنند.
اندازه گیری ترک های بلوکی بر اساس مترمربعی از سطح صورت می گیرد که توسط ترک ها پوشانیده شده است. از ترک های بلوکی با شدت کم می توان صر فنظر نمود، تا زمانی که به ترک های با شدت متوسط تبدیل شوند و بتوان آنها را توسط درزگیری ترمیم نمود. برای ترمیم ترک های بلوکی با شدت بالا می باید روسازی مجدداً نوسازی شود و یا روسازی قدیمی توسط روکش پوشانیده شود.