از سال ها پیش، تهیه دستورالعمل برای تشخیص نوع خرابی و ارائه راه حل مشخص برای ترمیم خرابی سطح روسازی آسفالتی یکی از مهم ترین وظایف مراکز تحقیقاتی برای هدفمند نمودن عملیات تعمیر و نگهداری انجام گرفته توسط ادارات متولی تعمیر و نگهداری بوده است. کشورهای مختلفی اقدام به ارائه دستورالعمل های مختلف به منظور تشخیص نوع خرابی و شدت آن و همچنین پیشنهاد تعمیرات مناسب برای هر یک از انواع خرابی ها نموده اند.
یکی از مهم ترین این کشورها، ایالات متحده امریکا بوده است. شایا ن ذکر است که شدت، نوع و تعریف هر یک از خرابی های روسازی عموماً بر اساس برنامه استراتژیک تحقیقات بزرگراه ها SHRP و بر اساس عملکرد بلند مدت روسازی یا به اختصار LTPP با آنچه سیستم مدیریت روسازی کمیسیون حمل و نقل کلا ن شهری MTC در کشور امریکا استفاده می نماید تا حدودی متفاوت هستند.MTC هفت نوع خرابی را برای راه های آسفالته طبقه بندی نموده است که شامل موارد زیر است:
در سیستم LTPP این طبقه بندی در هشت دسته انجام پذیرفته است:
بر اساس دستورالعمل ASTM D6433 خرابی ها به 20 دسته تقسیم بندی می شوند: