اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مناقصه

فرایند برگزاری مناقصات و مقررات مربوط به آن، بخش اصلی قانون برگزاری مناقصات است. در بخش های زیر این قسمت از قانون مناقصات تشریح می شود.

فرایند برگزاری مناقصات

فرایند برگزاری مناقصات به ترتیب شامل مراحل زیر است:

  • تأمین منابع مالی.
  • تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ (یک مرحله ای یا دو مرحله ای، عمومی یا محدود).
  • تهیه اسناد مناقصه.
  • ارزیابی کیفی مناقصه گران درصورت لزوم.
  • فراخوان مناقصه.
  • ارزیابی پیشنهادها.
  • تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد.

تأمین منابع مالی

انجام معامله به هرطریق، مشروط بر آن است که دستگاه های ذکر شده در قانون برگزاری مناقصات به نحو مقتضی نسبت به پیش بینی منابع مالی معامله در مدت قرارداد اطمینان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قید شده باشد.موضوع پیش بینی منابع مالی و نحوه ضمان تأخیر تعهدات برای انجام معامله باید به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوی دستگاه مناقصه گزار قید و تعهد شود.

روش های برگزاری مناقصات

در معاملات کوچک، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور مشخص و به تشخیص و مسؤولیت خود، معامله را با تأمین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد.در معاملات متوسط، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه وصلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأمین کیفیت مورد نظر، چنانچه بهای به دست آمده مورد تأیید مسؤول واحد تدارکاتی یا مقام مسؤول همتراز وی باشد، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ فاکتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأیید مسؤول تدارکاتی یا مقام مسؤول همتراز وی، به تعداد موجود کفایت می شود. چنانچه مسؤولیت واحد تدارکاتی برعهده کارپرداز واحد باشد امضای نامبرده به منزله امضای مسؤول واحد تدارکاتی است. درصورتی که دستگاه اجرائی فاقد کارپرداز باشد می توان وظایف مندرج در این قانون را به متصدیان پستهای مشابه سازمانی و یا به مأمور خرید محول نمود.در معاملات بزرگ به یکی از روش های زیر عمل می شود:

  • برگزاری مناقصات عمومی ازطریق انتشار فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار.
  • برگزاری مناقصات محدود.

ارزیابی کیفی مناقصه گران

  • در ارزیابی کیفی مناقصه گران، باید موارد زیر لحاظ شود.
  • تضمین کیفیت خدمات و محصولات.
  • داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر.
  • حسن سابقه.
  • داشتن پروانه کار یا گواهینامه های صلاحیت، درصورت لزوم.
  • توان مالی متقاضی برای انجام کار درصورت لزوم.

مراحل ارزیابی کیفی مناقصه گران به شرح زیر است:

  • تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی معیارها.
  • تهیه اسناد ارزیابی.
  • دریافت، تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.
  • ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هر یک از مناقصه گران و رتبه بندی آنها.
  • اعلام اسامی مناقصه گران صلاحیتدار به کارفرما و امتیازات و رتبه آنها (تهیه لیست کوتاه).
  • مستندسازی ارزیابی کیفی مناقصه گران.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است با همکاری دستگاههای اجرائی، حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون آئین نامه اجرائی ارزیابی کیفی مناقصه گران را با رعایت موازین مقرر در این ماده که بیانگر شاخص های اندازه گیری و روش ارزیابی مناقصه گران باشد تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>