برای ایجاد انسجام و وحدت رویه در برگزاری مناقصات، قانون برگزاری مناقصات در سال 1383 تدوین شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون از بخش های مختلفی تشکیل شده است. یکی از بخش های آن مربوط به سازماندهی است. سازمان برگزاری مناقصات، در حالت کلی از یک کمسیون برگزاری مناقصه و یک هئیت رسیدگی به شکایات تشکیل می شود.
اعضای کمیسیون مناقصه
در سازماندهی مناقصات مربوط به شهرداریها، علاوه بر نفرات فوق الذکر، از سوی شورای شهر یک نفر به عنوان ناظر در جلسات کمیسیون مناقصه، شرکت خواهد کرد.کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضای مزبور رسمیت دارد و تمام اعضاء مکلف به حضور در جلسه و ابرازنظر هستند. تصمیمات کمیسیون با رأی اکثریت اعضاء معتبرخواهد بود. در مناقصات دو مرحله ای، کمیسیون مناقصه با حضور رئیس دستگاه مناقصه گزار تشکیل می شود. اعضاء کمیسیون مناقصات در شرکتهای دولتی با انتخاب هیأت مدیره است.
وظایف کمیسیون مناقصه
مهم ترین وظایف کمیسیون مناقصه به شرح زیر است.
هیأت رسیدگی به شکایات
علاوه بر کمسیون مناقصه برای برگزاری مناقصات، به منظور رسیدگی به دعاوی بین مناقصه گر و مناقصه گزار هیأت رسیدگی به شکایات در سازماندهی مناقصات جای می گیرد. اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
وظایف هیأت رسیدگی به شکایات
موارد زیر مشمول رسیدگی از سوی هیأت رسیدگی به شکایات نیست: