طراحی کلایمرها عمدتاً با در نظر گرفتن نوع کاربری، ظرفیت کاری و ضریب امنیت در انواع و سایزهای مختلف انجام می شود. از منظر طراحی کلایمر را می توان به سه دسته کلی نفربر، حامل مصالح و تجهیزات و سکوی اجرای عملیات تقسیم بندی کرد. کلایمر اغلب دارای سبدی مخصوص به طول متغیر است که حجم و گنجایش سبد از دیگر پارامترهای طراحی است.
در طراحی کلایمر از انواع مختلف سیستم امنیتی (ترمز پاراشوت- ترمز کمانی- ترمز لنتی) استفاده می شود که در مواقع اضطراری از سقوط دستگاه جلوگیری می نمایند. علاوه بر سیستم های مختلف امنیتی که بر روی عملکرد کابل اصلی دستگاه تأثیر می گذارند، کابل امنیتی مستقل دیگری نیز در دستگاه استفاده شده است که توسط یک سیستم ترمز موازی در مواقع اضطراری که سیستم های امنیتی موجود عمل ننمایند وارد عمل شده و کل مجموعه را قفل می کند.
عملکرد دیگر سیستم توقف امنیتی کلایمر متناسب با افزایش وزن سازه و ملحقات آن افزایش می یابد و با فشردگی سیم بکسل باعث افزایش ضریب ایمنی دستگاه می شود.معمولا کلایمرها به صورت مدولار طراحی و ساخته می شوند و نتیجتاً، اغلب قسمتهای دستگاه توسط پیچ و مهره بهم متصل می شوند. سهولت نصب و راه اندازی، حمل و نقل سریع، قابلیت مونتاژ و دمونتاژ راحت عمده ترین مزیت کلایمر نسبت به دیگر سیستم های دسترسی، از قبلی داربست است.
بسته به ارتفاع سازه و وزن کاری، کلایمر در دو دسته برقی و دستی ساخته می شود به عبارت دیگر دستگاه هم می تواند به صورت دستی و هم به کمک نیروی موتور برقی حرکت کند.کلایمرهای دستی نسبت به نوع برقی از سرعت حرکتی و ظرفیت کاری کمتری برخوردارند و بیشتر در سازه هایی با ارتفاع کم مورد استفاده قرار می گیرند.