اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرکت فولاد مبارکه به عنوان عرضه کننده، لیستی شامل مقدار عرضه و قیمت پایه پیشنهادی را با توجه به شرایط بازار یک روز قبل از روز مبادلاتی در اختیار بورس قرار می دهد.

قیمت_گذاری_ورق

میزان عرضه و قیمت پیشنهادی توسط بورس منتشر می شود و خریداران از این دو عامل مطلع می شوند.

در صورتی که قیمت پایه عرضه مورد قبول متقاضیان باشد و میزان تقاضا برابر و یا کمتر از عرضه باشد، همان قیمت به عنوان قیمت نهایی ثبت می شود.

اما اگر میزان تقاضا بیش تر از عرضه باشد ناظر بازار از عرضه کننده می خواهد که میزان عرضه را افزایش دهد تا بازار وارد رقابت نشود که به این حالت عرضه ثانویه می گویند.

اگر با عرضه ثانویه هم میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، بازار وارد رقابت می شود و قیمت های قابل قبول برای خریداران در سیستم ثبت می شود و براساس ترتیب نزولی قیمت ها تقاضا ها پذیرفته می شود تا مجموع تقاضای پذیرفته شده به حداکثر عرضه برسد.

حال اگر قیمت پایه عرضه مورد قبول خریداران نباشد و آن ها براساس شرایط بازار قیمت پایین تری را در نظر داشته باشند بازار وارد چانه زنی می شود و در صورتی که فولاد مبارکه با نرخ های تقاضا حاضر به معامله شود، قیمت نهایی کمتر از قیمت پایه خواهد شد.

با توجه به مکانیزم مشروحه پس از پایان معاملات رکورد معاملاتی آن روز که شامل موارد زیر است اعلام می شود.

  • نام کالا.
  • نماد.
  • تولیدکننده.
  • نوع قرار داد.
  • کمترین قیمت.
  • قیمت پایانی میانگین موزون.
  • بیشترین قیمت.
  • عرضه.
  • قیمت پایه عرضه.
  • کمترین نرخ عرضه.
  • تقاضا.
  • تقاضای ورودی.
  • بیشترین نرخ تقاضا.
  • حجم معامله.
  • ارزش معامله.
  • تاریخ معامله.
  • تاریخ تحویل.

در مراحل بعدی خریدها به فولاد مبارکه منعکس و نسبت به صدور سفارش و تولید محصول همانند دیگر سفارشات اقدام می گردد.

در حدود دو هفته زمان نیاز است تا سفارش مشتری ثبت و تسویه حساب های لازم صورت پذیرد. به همین دلیل عرضه محصولات فولاد مبارکه در تالار بورس هر دو هفته یک بار صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که محصولات فولاد مبارکه به صورت معاملات سلف به فروش می رسد. قیمت کشف شده در بورس مبنای قیمت گذاری عرضه مجتمع فولاد به صورت مستقیم به متقاضیان است.

هم اکنون نزدیک به 20 درصد از کل تولیدات شرکت در بورس عرضه می شود. بقیه تولیدات شرکت مستقیما عرضه می شود.

نمادهای محصولات عرضه شده فولاد مبارکه در بورس کالای ایران مطابق جدول زیر است. در حال حاضر مصرف محصولات فولادی کشور در حدود 12 میلیون تن است.

در حدود 6 میلیون تن از این تقاضا توسط مجتمع فولاد مبارکه تامین می شود. در حدود 4 میلیون تن از طریق واردات تامین و نزدیک به دو میلیون تن توسط سایر شرکت های داخلی تولید می شود.

از جنبه های مهم ساختار بازار، تمرکز است. با استفاده از مفهوم تمرکز می توان ساختار بازار و رقابت و انحصار را مورد بررسی قرار داد.

تمرکز، چگونگی و نحوه تقسیم بازار بین بنگاه های مختلف است و در اندازه گیری آن اندازه نسبی بنگاه ها مد نظر قرار می گیرد.

همان طور که بیان شد در حدود پنجاه درصد از تقاضای بازار کشور توسط مجتمع فولاد مبارکه تامین می شود که حکایت از درجه بالای تمرکز در این بازار دارد.

بورس ورق فولاد مبارکه:
در بین تولیدکنندگان داخلی مجتمع فولاد بنگاه مسلط است و شرکت های دیگر در قیمت گذاری از این شرکت پیروی می کنند.

به طور کلی بازار محصولات صنایعی مانند سیمان، محصولات فولادی، آلومینیم که راه اندازی آن ها نیازمند سرمایه گذاری های کلانی است دارای ساختار انحصار چند جانبه است.

بنگاه انحصاری فقط کالایی که جانشین دیگری ندارد تولید می کند و قیمت را تعیین می کند و این توانایی را دارد که قیمت را با توجه به فعالیت خود بالا یا پایین ببرد.

در بازار فولاد ایران ظرفیت تولید شرکت های موجود به مراتب کمتر از نیاز مصرفی کشور است بنابراین بخشی از تقاضای کشور از طریق واردات تامین می شود.

وقتی دروازه های تجاری کشور کاملا باز باشد و صادرات یا واردات محصول با محدودیتی همراه نباشد محصول فولادی وارداتی می تواند جانشینی برای محصولات فولادی تولید داخل محسوب شود.

بنابراین تعیین قیمت در این بازار توسط هریک از بازیگران می تواند منجر به تغییر سهم آن ها از بازار شود.

در ساز و کار فعلی بورس کالا، تنها شرکت های تولیدی داخلی در بورس فعالیت می کنند. شرکت های تولیدی نیز تنها بخشی از تولیدات خود را در بورس عرضه می کنند.

محصولات عرضه کنندگان از دید متقاضی دارای تفاوت است به عنوان مثال ورق فولادی تولید شده توسط مجتمع فولاد گیلان از لحاظ مشخصات فنی متمایز از محصول تولیدی مجتمع فولاد مبارکه است.

به همین دلیل عرضه این شرکت ها در بورس به صورت همزمان انجام نمی شود.

از طرفی سایر شرکت های تولیدی نیز به صورت منظم در بورس شرکت نمی کنند. وجود چنین ساختاری در بورس سبب شده است تا شرایط رقابتی حکمفرما نباشد.

بنابراین نمی توان در چنین ساختار منحصر به فردی از ساز و کارهای مرسوم بورس برای تعیین قیمت و قیمت گذاری استفاده کرد چراکه ساز و کار بورس برای بازارهایی با شرایط رقابتی طراحی شده است.

اما هدف از عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالای ایران تعیین قیمت و کنترل بازار است. در این بازار در سمت عرضه کننده رقابتی ایجاد نمی شود و تنها در سمت تقاضا رقابت شکل می گیرد.

همان طور که ذکر شد کمتر از 20 درصد از ظرفیت تولید فولاد مبارکه در بورس عرضه می شود. سایر تولیدات در خارج از بورس به فروش می رسد.

قیمت نمادهای عرضه شده مجتمع فولاد مبارکه در بورس، ملاک قیمت گذاری سایر محصولات این شرکت است.

وابستگی مشخصات محصولات به ویژگی های مختلف ابعادی و فنی مانند ضخامت، عرض، طول، کیفیت، وزن، کلاف، وضعیت لبه، صافی سطح و چندین ویژگی قابل انتخاب دیگر سبب شده است که تولید براساس سفارش ضروری شود. قیمت سایر محصولات این شرکت براساس فرمول های تعریف شده ای از قیمت های کشف شده در بورس محاسبه می شود.

در واقع قیمت نمادهای بورس، پایه قیمتی سایر محصولات است.

چهار روش خرید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه:
همواره و به طور معمول پس از توافق با مشتری برای فروش یک محصول و صدور سفارش مربوط به آن، طی یک دوره زمانی مشخص محصول تولید و تحویل می گردد.

این نوع محصول را محصول مطابق با سفارش می نامند. عرضه محصولات این شرکت در بازار داخلی از طریق چهار کانال توزیعی صورت می گیرد.

اداره فروش مرکزی:
مسئولیت فروش محصولات به کارخانجات با زمینه های لوله و انتقال سیالات، خودرو و قطعات آن، مخازن تحت فشار، سیلندر گاز مایع، سوله و اسکلت فلزی، ماشین آلات صنعتی و صنایع فلزی سبک را بر عهده دارد.

فروش محصولات به کارخانجات لوله و پروفیل ساختمانی، لوازم خانگی و بهداشتی، صنایع کشاورزی، صنایع بسته بندی و قوطی سازی، صنایع الکتریکی و تانک و مخازن بر عهده اداره فروش مرکزی است.

با توجه به میزان بالای تولید شرکت عرضه محصول در سطح خرده فروشی نمی تواند مستقیما توسط شرکت صورت گیرد.

شرکت های خدماتی با فراهم کردن امکاناتی مثل انبار و تجهیزات برش، محصولات عمدتا انباری را از فولاد خریداری و با برش و خرد کردن در اختیار کارخانه های تولیدی کوچک و مصرف کنندگان خرد قرار می دهند.

واحد مراکز خدماتی فروش محصولات به مراکز خدماتی توزیع کننده محصول بین مصرف کنندگان جزء، شرکت های تعاونی صنوف تولیدی و کارگاه های تولیدی واقع در استان های کمتر بهره مند را بر عهده دارد.

اما فروش محصول از طریق بورس کالا به کلیه متقاضیان خرید از طریق اداره فروش بورس کالا صورت می گیرد.

مشخصات ورق های تولیدی:
شناسه هر ورق تولیدی شامل شماره کویل، ضخامت ورق و عرض آن است. ورق های گالوانیزه دارای ضخامت های 0.6، 0.9، 1.2، 1.5، 2 و با عرض های 1250 و 1500 میلی متر هستند.

در حین تولید یک ورق پارامترهای موثر در تعیین جرم پوشش توسط اپراتور تحت کنترل بوده و ممکن است چندین بار توسط وی تغییر کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>