محبوب ترین و پرکاربردترین نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر است که ابزارهای عمومی و تخصصی فراوانی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
رندر گرفتن، یکی از قابلیت های کاربردی و جالب اتوکد به شمار می رود که کاربران کمی با آن آشنا هستند.
رندر گرفتن یا رندرینگ چیست ؟
«رندرینگ» (Rendering)، فرآیند تبدیل مدل های سه بعدی به تصاویر دیجیتال واقعی با استفاده نرم افزارهای کامپیوتری است.
در این فرآیند، کاربر، اطلاعات خام نظیر ترسیمات، متریال (جنس سطوح) و نورپردازی را وارد نرم افزار می کند.
این اطلاعات با انجام محاسبات خاص توسط CPU (پردازش مرکزی) و GPU (پردازش گرافیکی)، به تصاویر نزدیک به واقعیت تبدیل می شوند.
رندر گرفتن یکی از فعالیت های پرکاربرد در طراحی های معماری، بازی های ویدیویی، فیلم های انیمیشنی، شبیه سازها، جلوه های ویژه و تصویرسازی طرح ها به شمار می رود.
اتوکد چیست؟
اتوکد، یک نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) است که اغلب به منظور ترسیم و ویرایش نقشه ها و طرح های دو بعدی و سه بعدی در حوزه های معماری، عمران، مکانیک و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
این نرم افزار، به دلیل ابزارهای طراحی عمومی و قابلیت های پیشرفته، از محبوبیت بسیار زیادی نزد کاربران مبتدی تا حرفه ای برخوردار است.
رندرینگ، از قابلیت های کاربردی اتوکد به شمار می رود. با این وجود، بسیاری از کاربران با نحوه رندر گرفتن در اتوکد و حتی از وجود این قابلیت در اتوکد آشنا نیستند.
مراحل رندر گرفتن در اتوکد چه هستند؟
به طور کلی، رندر گرفتن در اتوکد طی مراحل ایجاد مدل سه بعدی، ایجاد نما، نورپردازی، تعیین جنس سطوح و گرفتن تصویر خروجی انجام می شود.
مراحل رندر گرفتن در اتوکد دارای جزئیات متعددی هستند که هر یک می توانند خروجی رندرینگ را تحت تأثیر قرار دهند. با این وجود، این مراحل اغلب با ترتیب زیر انجام می گیرند: