برای اینکه شرکت کاشی و سرامیک بتواند اثر بخشی و بهره وری خود را افزایش دهد باید مسائل کیفیتی زیر را مدنظر قرار دهد. برخی از عواملی که به نظر می رسد در کیفیت فرآیند شرکت مؤثر می باشد از قرار زیر می باشد:
راههای مختلف بکارگیری از ماشین آلات و تجهیزات موجب افزایش بهبود در کیفیت محصولات می شود که برخی از این راهها عبارتند از:
مشخصات محصول
درآمدهای حاصل از فروش محصول را می توان با استفاده از مشخصات خاص همچون کاشی چسبی بین کابینتی و طراحی مناسب آن بهبود داد. طراحی مجدد و پی در پی محصولات براساس نیازها و سلیقه مشتریان موجب تمایل بیشتر آنان نسبت به پرداخت پول برای تهیه محصولات مورد نیازشان می شود که در نهایت موجبات افزایش بهره وری شرکت را فراهم می سازد. برای اینکار دسترسی به طرحهای جالب از طریق اینترنت و مجلات روز دنیا و.... لازم است.
مواد اولیه
تلاش در جهت کاهش مصرف مواد می تواند نتایج قابل ملاحضه ای داشته باشد. تأثیرات مهم مواد اولیه در بهبود کیفیت محصول، عمدتاً به شیوه های زیر حاصل می شود:
تکنولوژی
تکنولوژی از دو کلمه لاتین تکنو به معنی فن و لوژی به معنی مطلق یا دانش تشکیل شده است، نوآوری و تحول تکنولوژی، اهمیت و تأثیر قابل توجهی در بالابردن کیفیت دستگاههای کنترل تصویری، افزایش حجم تولیدات، افزایش نوع خدمات، بهبود کیفیت و روشهای جدید بازاریابی دارد. خرید دستگاههای کنترل تصویری برای درجه بندی کاشی ها که از طریق پردازش تصویر و استفاده از تکنیک مورفولوژی قبل از عملیات بسته بندی، برای تهیه کردن یکسانی محصولات نهایی لازم به نظر می رسد
مدیریت
تجربه عملاً ثابت کرده است که در اکثر کشورها چیزی در حدود 80% منافع در سازمانها منوط به مدیریت است. که در واقع مسئول تقسیم مؤثر از منافع تحت کنترل یک واحد صنعتی، اقتصادی، تولیدی و خدماتی می باشد. بنابراین مدیر می تواند از راه اصلاح روشها و فرآیندهای تولیدی، استفاده کامل از منابع موجود، استفاده از دانش و تجربه کارکنان، ایجاد حلقه های کنترل کیفیت ایجاد زمینه تعاون، همکاری کار گروهی در میان کارکنان به منظور قبول اهداف سازماندهی به عنوان اهداف فوری طراحی و اجرای موفق برنامه های آموزشی جهت ارتقاء دانش فنی کارکنان، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، جلوگیری از ضایعات، تفویض اختیارات و انتصابات مناسب باعث افزایش بهبود کیفیت محصول در سازمان مربوطه خواهد شد.
کارکنان
کارکنان با وجود مدیریت توصیف شده در بالا مسلماً نیاز به مجری کارآمد در زمینه فکری مدیریت احساس می شود که خود نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت دارد، در این رابطه، اثرات روانی و محیط کاری حاکم بر کارکنان، از شرایط بسیار مهم است و موفقیت مدیریت در برابر کارکنان، زمانی آشکار خواهد شد که با فراهم نمودن تسهیلات مناسب در هر زمینه ای، وجدان کاری و دلسوزی در ایشان پدیدار شود که این موضوع در کمیت و کیفیت نیروی کار موثر است.
آموزش پرسنل
آموزش کارکنان بهتر است در حین انجام کار و عملی صورت گیرد. اجرای آموزشهای حین کار در سازمانهای صنعتی و تولیدی به صورت یک امر طبیعی درآمده و همگان بر آن اتفاق نظر دارند منتها در طراحی و اجرای آموزشها آنچه دارای اهمیت فوق العاده است ارزیابی و اثر بخشی این نوع آموزشها است که بتوان از نتایج به دست آمده آن آموزشهای تکمیلی و جهت دار را طراحی کرد. لذا آموزش صحیح پرسنل از کارهای بسیار مهم سازمانی می باشد. مؤسسات برای افزایش تولید کمی و کیفی محصولات خود نیاز به پرورش انسانهایی با نیروی کار ماهرتر و بهتر را دارند به بیان دیگر باید نیروهای کاری را پرورش دهند که توانایی خلق چنین تولیدات با کیفیتی را دارا باشند.
رضایت مشتری
یکی از اهداف اساسی مدیریت کسب رضایت مشتری است. از دیدگاه سنتی مشتری کسی است که فرآورده های شرکت را خریداری می کند ولی امروزه مشتری کسی است که سازمان مایل است با ارزشهایی که می آفریند بر رفتار وی تأثیر گذار منظور از ارزش چیزی است که مشکلی از مشتری را حل و رفع می کند و نیازی برآورده می سازد. اکنون در اقتصاد جهانی مشتری بهای شرکت را رقم می زند و شرکت نمی توانند به خواسته مشتری توجه نکند. اصلی ترین هدف شرکتها امروزه رضایت مشتری است. برای رسیدن به این رضایت باید خدمات مطلوب به مشتریان ارائه شود اگر خدمات ارائه شده کمتر از انتظار مشتری باشد نارضایتی مشتری را به دنبال دارد.
با توجه به عوامل نام برده شده به منظور افزایش کیفیت و بهره وری در شرکت کاشی و سرامیک پیشنهاد می گردد، در روند تولید و آرایش نیروی انسانی و ابزارها تحول سیستماتیک ایجاد شود این تغییرات با استفاده از تکنولوژی جدید، نیروی متخصص کارآمد، نوآوری و ابتکار، کاهش ضایعات، صرفه جویی در عوامل تولید و سایر اجزای کیفیتی سیستم ممکن خواهد بود. و با توجه به اینکه تحقیق از طریق مشاهده و اوامر عملی صورت گرفته کلی قضایا پیشنهادی براساس عینیت مطرح شده است.
و پیشنهاد دیگر شرکت حتی الامکان می تواند منابع اطلاعاتی خود را گسترش دهد و سیستم خود را به روز نماید. منابع اطلاعاتی در روند کلی سازمان تأثیر بسزایی دارد و می تواند در جهت بهبود کیفی امور گامی مثبت تلقی شود. اگر بتوان منابع اطلاعاتی شرکت را گسترش داد می توان گفت که سیستم به سمت کیفیت جامع حرکت کرده و کنترل کیفیت به شکل مطلوب در سیستم مشغول به فعالیت می باشد. اینکار با ایجاد و گسترش شبکه رایانه ای و اتصال به سایت های اینترنتی قابل اجرا می باشد.
در یک کارخانه هیچکس در مطلوب بودن کاهش هزینه ها تردید ندارد. لذا در صورت استفاده صحیح از تکنیکهای کنترل کیفیت آماری متناسب با هر مرحله از تولید می توان به نحو مؤثری از هزینه های ضایعات و دوباره کاری جلوگیری به عمل آورد و محصولی با کیفیت مطلوب برای مصرف در داخل و خارج از کشور تولید نمود ونیز شرکت باید سعی کند در زمینه بازاریابی فعالیت مطلوب داشته باشد و باید اقدام به مصرف تولیدات خود بنماید و از تبلیغات بیشتری استفاده کند زیرا در بازار رقابتی امروز تبلیغات در کنار متنوع بودن محصول و کیفیت بالا قرار دارد.