اگر بعد از 150 کیلومتر راندن با موتور سیکلتتان مشاهده کردین که رنگ روغن موتور همانند روز اول آن است و رنگ آن عوض نشده است به معنی بی کیفیتی و نداشتن کارکرد مناسب در انجین ( موتور) شماست.
حال اگر بعد از طی همین مسافت رنگ روغن تان خیلی عوض شد و بیشتر از حد معمول بود به معنی روغن دوباره استفاده شده و تقلبی بودن آن است.
همه ما می دانیم که روغن موتور بعد از مدتی استفاده به حالتی چسبنده با غلضت بالا تبدیل می شود؛ اگر این اتفاق در زمان داغ بودن انجین روی ندهد نشان از بی کیفیتی و تقلبی بودن آن است.رقیق بودن زیاد هم در زمان گرم بودن انجین خود نشان از عدم کیفیت روغن است.به طور کلی روغن موتور نباید به سرعت تغییر ظاهر و غلظت دهد و خیلی غلیظ یا رقیق بودن آن نشان از نداشتن کیفیت مناسب است.
روغن ترمز باعث جا به جایی فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز به سیلندر ها را بر عهده دارد که در آخر باعث اصابت لنت بر دیسک می شود و باعث کاهش سرعت می شود.حال اگر رنگ آن از شفاف بودن خارج شد نشان از ورود هوا و رطوبت به داخل آن است و دیگر آن روغن کارایی ندارد و باید تعویض شود.
خیلی ها به این تصور هستند که این روغن نیازی به تعویض ندارد چون تبخیر آن خیلی کم بوده و همچین به علت محفظه ای که در آن نگه داری می شود احتمالا تماس آن با هوای مرطوب کم است.این تصور کاملا غلط بوده و در صورت مشاهده ی نبود نیرو و قدرت کافی در هنگام ترمز کردن به علت نفوذ هوا در پیستون ترمزباید روغن تعویض شود.همچین تغییر در غلضت روغن از نشانه های زمان تعویض روغن ترمز است.