از سال های گذشته تاکنون همواره بحث استفاده و یا عدم استفاده از مکمل های سوخت خودرو (Fuel Additives) به عنوان یک ماده افزودنی جهت افزایش کیفیت سوخت مطرح بوده است. سازندگان مکمل های سوخت ادعا دارند که با ریختن مکمل در باک خودرو، سوخت با کیفیت تری خواهیم داشت و قدرت موتور و عمر آن افزایش می یابد و در مصرف سوخت صرفه جویی میشود.
اما باید بررسی کرد که این ادعا تا چه حد صحت دارد و چه میزان آن فقط تبلیغات بازاریابی شرکت های تولیدکننده و فروشندگان برای عرضه محصولاتشان است.مکمل سوخت خودرو خود شامل گروه ها و دسته های مختلفی هستند که بر اساس عملکرد و کاربردی که دارند دسته بندی می شوند. برخی مکمل ها مربوط به خودروهای بنزینی و برخی دیگر مربوط به خودروهای دیزلی می باشند.
این موضوع که استفاده از مکمل های سوخت تغییراتی در عملکرد خودرو ایجاد کند، بستگی به پارامترهای مختلفی دارد. که قدیمی یا جدید بودن خودرو یکی از پارامترهای مهم است. خودروهای قدیمی با توجه به مدت زمان زیادی که کار کرده اند نیاز بیشتری به تقویت دارند اما باید در نظر داشت که موتور خودروهای خیلی قدیمی برای کار با بنزین های سرب دار طراحی شده اند و استفاده از مکمل های بدون سرب برای آنها میتواند یک چالش باشد و ممکن است بهبودی در عملکرد سیستم ایجاد نکند.
فروشندگان مکمل سوخت خودرو مدعی هستند که با استفاده از مکمل ها در مصرف سوخت صرفه جویی شده و هزینه ها کاهش مییابد. با توجه به گران شدن بنزین و افزایش اهمیت کاهش هزینه ها باید بررسی کرد که از لحاظ اقتصادی مصرف مکمل ها چه تأثیری بر میزان هزینه های مربوط به سوخت اتومبیل دارد.