برای تولید ورق های فولادی گالوانیزه متدهای مختلفی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.
روش حرارتی (Hot-Dip Galvanizing):
اولین و مهم ترین روش برای تولید ورق های گالوانیزه، متد گالوانیزه حرارتی است.
در این روش، فولاد یا آهن در یک استخر از مذاب روی که دمای آن در حدود 860 درجه فارنهایت (460 درجه سانتی گراد) است، فرو برده می شود.
این حمام مذاب یک پیوند متالورژیکی بین روی و فولاد ایجاد می کند. پس از خارج کردن فلز از استخر مذاب، فولاد نسبت به قرار گرفتن در معرض جو واکنش نشان می دهد و روی خالص با اکسیژن مخلوط شده تا اکسید روی تشکیل شود.
اکسید روی با کربن دی اکسید وارد واکنش شده و کربنات روی تشکیل می شود.
کربنات روی تشکیل شده نقش یک لایه محافظتی را برای آهن یا فولاد بازی می کند. روش گالوانیزه حرارتی، یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه است که می تواند به سرعت بر روی اشکال ساده و پیچیده فولاد اجرا شوند.
گالوانیلینگ (Galvannealin):
گالوانیلینگ نتیجه ترکیب فرآیندهای حرارتی (hot-dip) و گداختگی(annealing) به منظور تولید یک نوع روکش تخصصی و خاص بر روی فولاد است.
فرآیند گالوانیزاسیون از طریق حرارت دهی و گداختگی آنی انجام می شود که نتیجه آن تولید یک نوع فلز به رنگ خاکستری مات خواهد بود.
فولاد گالوانیل یک محصول آلیاژی (روی - آهن) است. برای تولید ورق های فولادی گالوانیل فلز مادر توسط فرآیند حرارتی توصیف شده در بالا پوشش دهی (روکش) می شود.
سپس برای ایجاد و تحکیم پیوند بین فولاد و روکش روی مذاب، در کوره های گداخته حرارت داده خواهد شد.
پیش گالوانیزه (Pre-galvanizing):
این روش بسیار شبیه به روش گالوانیزه حرارتی است. ورق های فلزی ابتدا در یک ماده تمیز کننده غلطانده می شوند.
این کار باعث می شود که ورق های فلزی سریع تر برای فرآیند گالوانیزه آماده شوند.
سپس این فلز در امتداد یک استخر از روی مذاب به حالت رفت و برگشت، حرکت داده می شود. روکش ایجاد شده بر روی فلز در این روش نسبت به روش حرارتی از یکپارچگی بیشتری برخوردار است.
الکتروگالوانیزه(Electrogalvanizing):
برخلاف متدهای قبلی، در این روش فلز در یک مخزنی از روی مذاب فرو برده نمی شود.
در عوض، یک جریان الکتریکی به یک محلول الکترولیتی (سولفات روی) که بعداً بر روی فلز استفاده خواهد شد، اعمال می شود.
در صنعت خودروسازی برای تولید بدنه خودروها از ورق های فولادی الکتروگالوانیزه استفاده می شود.
دلیل این امر این است که ضخامت لایه محافظتی در این روش کمتر از لایه محافظتی در روش گالوانیزه حرارتی است. بنابراین، رنگ آمیزی ورق ها آسان تر خواهد بود.