داشتن دید کافی در شب، مخصوصا برای موتورسواران، از موارد بسیار مهم و پراهمیتی است که می تواند جلوی بسیاری از تصادفات جاده ای با موتورسیکلت را بگیرد.
از نظر قوانین باید چراغ جلو، چراغ خطر عقب و چراغ های راهنما در موتورسیکلت ها نصب شده باشد.شاید بتوان گفت، چراغ جلو مهم ترین چراغ در موتورسیکلت است، که نقش مهمی در سلامت موتورسوار دارد.نور مناسب این چراغ، از طرفی دید راکب در شب را مناسب می کند و از طرفی دیگر اخطاری برای سایر وسایل نقلیه و عابرین از حضور موتورسیکلت در محل را اعلام می کند.
این چراغ در موتورسیکلت ها مانند اتومبیل ها، دو حالت نور بالا و نور پایین دارد. همان طور که می دانید، نور پایین برای تامین نور در دید نزدیک است و نور بالا برای تامین نور در دید دور، که معمولا برای جاده ها و کوچه های خلوت و بسیار تاریک کاربرد دارد.برای ایجاد این دو حالت در چراغ جلو، معمولا بلوری داخل چراغ فلزی جلو تعبیه می کنند، که دارای آبکاری با کیفیتی است.
ساختار چراغ های موتورسیکلت
این فلز آبکاری شده، باعث انعکاس مناسب نور می شود. به یاد داشته باشید، جنس مرغوب این چراغ ها، وسعت دید را بسیار بهتر خواهد کرد، بنابراین سعی کنید حتما از قطعات مرغوب برای این کار استفاده کنید.
طریقه انتقال سیستم قدرت موتورسیکلت
لامپ استفاده شده در داخل چراغ معمولا از نوع گازی پلیت دار می باشد، تا بتواند سطح جاده را به شکل مناسب و استانداردی روشن کند.به یاد داشته باشید که در اتوبان ها و خیابان هایی که روشنایی آن ها کافی است، از نور بالا استفاده نکنید، مخصوصا هنگامی که وسیله نقلیه ای از روبروی شما حرکت می کند.
زیرا نور، مستقیما به چشم راننده مقابل زده شده و حرکت پرخطری را ایجاد می کند.به عنوان نکته آخر، همیشه به تمیز بودن چراغ موتورسیکلت اهمیت دهید، چون ممکن است همین تمیز بودن و درخشش مناسبش در شب، باعث جلوگیری از بروز تصادفات شود.