پیستون در موتورسیکلت
پیستون در واقع استوانه ای است که در داخل سیلندر، با حرکت رفت و برگشتی که دارد، حجم موتور را کم و زیاد می کند. این پیستون ها در موتورهای مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند.جنس این پیستون ها معمولا از آلومینیوم است. علت استفاده از آلومینیوم در پیستون ها، این است که این فلز دارای استحکام بالا، انبساط کم و هدایت حرارتی مناسب است.
شایان ذکر است که بدانید، در موتورهای چهار زمانه، در ظاهر دو سر پیستون شبیه هم بوده، ولی این طور نیست.این پیستون ها اگر برعکس جا بخورند، به مرور زمان سیلندر از یک طرف شروع به خراشیدن کرده و در نتیجه سیلندر خراب خواهد شد. در این موتورها، پیستون نمی تواند قطعه ای کاملا استوانه ای باشد، زیرا پیستون در اثر گرما به طور یکنواخت منبسط نمی شود، به این علت که بخش بالایی پیستون بیشتر از بخش پایینی آن گرم می شود.
به همین دلیل پیستون های سرد این موتورها در قسمت بالا کمی کوچک تر هستند. شایان ذکر است که این موضوع در موتورهای دو زمانه صدق نمی کند. در این موتورها پیستون کاملا حالت استوانه ای و یکنواخت دارد.هماهنگی بین سوپاپ ها، پیستون و رینگ های پیستون موجب بهبود عملکرد موتور سیکلت ها می شود.
این قطعات نیاز دارند تا به خوبی روی هم سوار شده و حرکت کنند. در شرایط آب بندی، آن ها نیاز دارند شرایطی بدون فشار را تجربه کنند، تا قطعات به خوبی با یکدیگر مچ شوند.بنابراین، در هنگام خرید یک موتورسیکلت نو باید به آب بندی آن توجه ویژه ای کرد. آب بندی درست پیستون و رینگ های آن، بسیار اهمیت دارد.
توجه داشته باشید که اگر تاج پیستون به درستی کار نکند، باعث ساییده شدن دیواره سیلندر می شود.همین مسئله باعث ایجاد مشکلات روان کاری در پیستون شده، که در نهایت نیز منجر به خرابی زود هنگام سیلندر و کاهش قدرت پیشرانه موتور می شود.