ترمز موتورسیکلت
برای متوقف کردن موتور نیاز به ترمز وجود دارد. در این حالت بعد از گرفتن ترمز، لنت ها به کاسه و دیسک ترمز فشار می آورند و نیروی اصطحکاک منفی ایجاد شده و جلوی حرکت را می گیرد.سیستم ترمز موتورسیکلت به سه دسته ترمزهای ABS، دیسکی و کاسه ای تقسیم می شوند. امروزه با توجه به ساختار نوین ترمزها، در اکثر موتورسیکلت ها ترمز ABS به کار می رود.
ترمز ABS موتورسیکلت
ترمز ABS ایمن ترین نوع ترمز چه در اتومبیل و چه در موتورسیکلت محسوب می شود، که موجب جلوگیری از قفل شدن چرخ های موتورسیکلت در هنگام گرفتن ترمز می شود.قفل نشدن چرخ ها این حسن را دارد که موتورسوار در هنگام گرفتن ترمز علاوه بر اینکه می تواند موتور سیکلت خود را کنترل کند، بلکه می تواند دور زده و مانع از ایجاد تصادف شود.
در این نوع ترمز، چرخ ها به حسگرهایی برای سنجش سرعت مجهز هستند تا در صورت قفل شدن چرخ ها سیگنالی را برای کنترلر ارسال کند. این سیگنال ها حاوی اطلاعاتی برای کم کردن فشار از روی سیلندر چرخ مورد نظر است.
ترمز دیسکی موتورسیکلت
در هنگام گرفتن ترمز دیسکی، لنت های ترمز توسط پیستونی که در کالیپر قرار گرفته است، روی دیسکی که به چرخ وصل است، فشرده می شود و موتورسیکلت متوقف می شود.در حقیقت این عملکرد ترکیبی از سه عمل الکترومغناطیسی، هیدرولیکی و پنوماتیکی می باشد. جنس دیسک ترمز بیشتر اوقات از چدن، سرامیک و کامپوزیت های کربنی است.
ترمز کاسه ای موتورسیکلت
در ترمز کاسه ای، بخش کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه چرخ می گردد. دو کفشک آهنی که لنت ها روی آن وصل هستند، بر روی طبق به صورت ثابت نصب شده اند.در حالتی که نیاز به گرفتن ترمز نباشد، کفشک ها طوری تنظیم شده اند که در یک فاصله کمی بین کاسه و لنت میچرخند.
در صورت گرفتن ترمز در این حالت فشار روغن در سیلندر افزایش یافته و کفشک ها به سمت کاسه ترمز حرکت می کند.این فشار باعث ایجاد اصطحکاک بین کاسه ترمز و لنت شده و موتور سیکلت را متوقف می کند.