آشنایی بیشتر با بخش های برق موتورسیکلت
معمولاً اکثر موتور سواران آشنایی ابتدایی با سیستم برق موتورسیکلت دارند. اما در این بین ممکن است از تمایز بین میزان وات و ولتاژ مثلاً برای خرید یک لامپ و تعویض آن آگاهی نداشته باشند.در ذیل به تشریح قسمت های مختلف الکتریکی موتورسیکلت می پردازیم.
ولتاژ
به زبان ساده، ولتاژ، فشار حاصل از منبع تغذیه یک مدار الکتریکی است. با عبور این ولتاژ از طریق مدار بخش های برقی مثل لامپ ها روشن می شوند.ولتاژ از طریق باتری تامین می شود و آن را با حرف V نشان می دهند. با روشن نمودن بخش های الکتریکی موتورسیکلت، ولتاژ پایین می آید.
وات
وات واحد قدرت یا به عبارت ساده، میزان مصرف انرژی است. یک وات معادل یک ژول (یک واحد انرژی) است که در هر ثانیه مصرف می شود.به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک لامپ 100 وات را به مدت 10 ساعت روشن نگه داریم، 1000 وات ساعت (1 کیلو وات ساعت) انرژی از موتورسیکلت مصرف کرده ایم.
آمپر ساعت
آمپر ساعت باتری نحوه تخلیه باتری (دشارژ) را در طی مدت مشخص نشان می دهد. مثلاً یک باتری 12 آمپر ساعتی می تواند با جریان مدام 2/1 آمپر به مدت 10 ساعت تخلیه کامل شود.
بخش های الکتریکی موتورسیکلت
قسمت های اصلی تامین برق موتورسیکلت عبارتند از:
ساختار باتری موتورسیکلت
یک باتری 12 ولت معمولی موتورسیکلت از یک واحد شش سلولی غوطه ور در الکترولیت داخل محفظه پلاستیکی ساخته شده است. هر سلول 1/2 ولت، ولتاژ دارد و در حالت ترکیبی، 6/12 ولت خروجی آن است.
عملکرد دینام موتور
دینام با روشن شدن موتورسیکلت، برق تولید می کند و این امر به دلیل چرخ میل لنگ داخل موتور شکل می گیرد.