معرفی انواع سیستم انتقال قدرت برای حرکت موتورسیکلت
مشاهده زنجیر در یک موتورسیکلت برای حرکت آن امری عادی است. اما سه نوع سیستم انتقال قدرت در موتورسیکلت برای حرکت وجود دارد که عبارتند از:
این سه نوع سیستم هرکدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
سیستم انتقال قدرت تسمه ای
سیستم انتقال قدرت تسمه ای به اندازه سیستم انتقال قدرت زنجیری رایج نیست و به همین خاطر از لحاظ محبوبیت در جایگاه دوم قرار دارد.در این سیستم، یک تسمه لاستیکی محکم، ارتباط بین چرخ دنده روی چرخ و موتور را برقرار می کند.این تسمه ها برای موتورسواری تا 100000 کیلومتر و یا بیشتر دوام دارند.این سیستم نیاز به روغن کاری ندارد و در حین حرکت صدای کمتری نسبت به سیستم محرک زنجیری دارد.از معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
در انتهای دیگر، شافت از طریق چرخ دنده مارپیچ به توپی چرخ عقب متصل می شود.چرخ دنده مورب جهت چرخش شافت را 90 درجه می چرخاند تا چرخ به گردش درآید.
مزایای این سیستم عبارتند از:
سیستم انتقال قدرت زنجیری
با بررسی دو نوع قبلی، متوجه می شویم که این نوع سیستم انتقال قدرت قدیمی، قابل اعتمادتر است.در این سیستم که در اکثر موتورسیکلت ها وجود داد، چرخ دنده روی چرخ از طریق یک زنجیر با گیربکس در ارتباط است.زنجیر چرخ را باید هر 500 الی 700 کیلومتر از لحاظ شلی چک کرد و آن را روغن کاری و تمیز نمود.بسته به نوع زنجیر، معمولاً در هر 15000 تا 25000 کیلومتر نیز باید تعویض شوند.