وسایل نقلیه و از جمله آن ها موتورسیکلت برای حرکت کردن نیاز به عامل تولید کننده نیرو و انتقال دهنده نیرو دارند. تولید کننده نیرو همان موتور است. انتقال دهنده نیرو هم از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در کنار هم عمل انتقال نیرو را فراهم می سازند.
در اصل نیرویی که توسط موتور تولید می شود از طریق سیستم منتقل کننده، به چرخ ها انتقال می یابد.قسمت های مهم سیستم انتقال دهنده نیرو شامل کلاچ و جعبه دنده که در اصطلاح گیربکس هم نامیده می شود، هستند که در این میان جعبه دنده از اهمیت بسزایی برخوردار است.سیستم گیربکس از طریق کلاچ به موتور وصل می شود.
کلاچ وسیله ای است که قطع و وصل گیربکس و موتور را به هم مهیا می سازد. زمانی که کلاچ فشار داده شود، اتصال گیربکس و موتور قطع می شود. هنگامی که کلاچ رها شود، دوباره گیربکس و موتور با هم متصل می شوند و میله متصل به موتور با سرعت وارده بر موتور، به چرخیدن ادامه می دهد. میله و چرخ دنده ها هنگامی که با کلاچ درگیر می باشند همواره می چرخند و نیروی خود را از موتور به دست می آورند.
گشتاور تولید شده توسط موتور باید همواره مناسب با نیاز موتورسیکلت به چرخ ها انتقال یابد. کنترل و تنظیم کردن این قدرت از طریق گیربکس یا جعبه دنده موتورسیکلت می باشد. وجود گیربکس این امکان را برای راننده موتورسیکلت به وجود می آورد که موتورسیکلت را با سرعت های مختلفی کنترل نماید.
نحوه عمکرد این سیستم به گونه ای است که در گیربکس مقدار زیادی چرخ دنده بر روی هم قرار می گیرند و بسته به کار هر یک از آن ها، مقدار قدرت و گشتاور منتقل شده از موتور به چرخ ها معین می شود. هر کدام از چرخ دنده ها نشان دهنده یک نوع از دنده های روی دسته دنده می باشند. تعداد چرخ دنده ها در انواع گیربکس تغییر می کند ولی وجود چرخ دنده در گیربکس ثابت است.