سیستم کلاچ در موتورسیکلت
کلاچ یکی از اجزای مهم موتورسیکلت می باشد که برای تعویض دنده و متوقف کردن آن به کار گرفته می شود. معمولا همه موتورسیکلت ها دارای یک گیربکس دستی هستند که مشتمل بر یک کلاچ می باشد.کلاچ به عنوان یک عامل منتقل کننده نیرو بوده و مانند یک اهرم عمل می کند. به طور کلی می توان بیان کرد که کلاچ یک اتصال اصطکاکی بین سیستم تولید کننده نیرو؛ یعنی موتور و گیربکس می باشد.
کلاچ در موتورسیکلت، حرکت موتور را قطع می کند و همین عامل موجب می شود چرخ عقب حرکت کند. به طوری که موتورسیکلت های دنده ای را بدون کمک گرفتن از کلاچ نمی توان حرکت داد؛ زیرا هنگامی که اهرم کلاچ موتور به سمت داخل کشیده شود، فنرهایی که روی صفحه کلاچ هست نیز فشرده و جمع می شود و بدین ترتیب صفحه های فولادی از همدیگر به صورت جداگانه قرار گرفته و شروع به چرخش می کنند.
کلاچ از طریق یک اهرم دستی که بر روی موتورسیکلت قرار دارد کنترل می شود. زمانی که اهرم آزاد می شود صفحات به یکدیگر نزدیک شده و این امکان را به وجود می آورد که یک ارتباط متغیر میان موتور و چرخ را با فشار وارد نماید و بر این اساس اصطکاک بر روی کلاچ صورت می گیرد.هر اندازه که فشار بیشتر باشد، قدرت بیشتری به چرخ انتقال می یابد. هنگامی که اهرم آزاد می شود، صفحات کلاچ باید به گونه ای عمل کنند که تمام نیروی موتور به چرخ انتقال یابد.کلاچ به دو نوع کلاچ خشک و تر دسته بندی می شود.
کلاچ خشک به کلاچی گفته می شود که روان کننده ها و روغن به آن زده نمی شود و کاملا خشک می باشد. این نوع کلاچ برای موتورسیکلتی که گشتاور پایین دارد مورد استفاده قرار می گیرد.کلاچ تر دسته ای از کلاچ ها هست که برای روان شدن و جلوگیری از ساییدگی در روغن و روان کننده ها غلتانده می شود. در این نوع، صفحات اصطکاکی از طریق گردش روغن مرطوب می شود.