ساختمان کلاچ گریز از مرکز
کلاچ گریز از مرکز نوعی کلاچ صفحه ای و اتوماتیک می باشد. در این نوع کلاچ، از نیروی گریز از مرکز در جهت فشار آوردن بر روی صفحات و درگیری کلاچ مورد استفاده قرار می گیرد.در کلاچ گریز از مرکز، به هنگام سرعت بالا، نیروی گریز از مرکز موجب انتقال گشتاور می شود. حال آن که در کلاچ نیمه گریز از مرکز، فنرها در جهت انتقال کردن گشتاور در سرعتهای معمولی پایه ریزی می شوند.
مزایای کلاچ گریز از مرکز
این کلاچ دارای مزایایی است در واقع به پدال کلاچ نیازی نیست و کنترل کردن کلاچ به شکل اتوماتیک و از طریق دور موتور انجام می گیرد. وسایل نقلیه ای که از کلاچ گریز از مرکز استفاده می کنند قابلیت این را دارند که با دنده درگیر متوقف شوند، بدون این که وسیله نقلیه خاموش گردد. در این وضعیت دیگر نیازی نیست راننده مهارت زیادی در این زمینه داشته باشد.
سیستم کلاچ در موتورسیکلت
این نوع کلاچ متناسب با دور موتور حرکت می کند. به طوری که وقتی سرعت دور موتور زیاد می شود، وزنه هایی که بر روی آن نصب شده در اثر نیروی گریز از مرکز باز می شود و سپس نیروی عقب دیسک کلاچ افزایش می یابد. این فشار وارده سبب درگیری دیسک با صفحه کلاچ و انتقال نیروی موتور می گردد.بر عکس در زمان کاهش سرعت دور موتور، تماس دیسک و صفحه کمتر شده و ارتباط آن قطع می شود.
می توان بیان کرد این سیستم برای دورهای بالا مناسب می باشد. کلاچ گریز از مرکز ساختمانی ساده دارد.این سیستم به وجود آورنده یک نسبت دور قابل تغییر می باشد که از این طریق از توان موجود در موتور به شیوه مؤثری استفاده می شود. در این محرکه، نیرو به وسیله کلاچ گریز از مرکز در کنار یک جفت قرقره با قطری که قابل تغییر است از طریق یک تسمه به یکدیگر وصل شده اند منتقل می شود.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)