در صورتی که زنجیر چرخ دچار هر گونه آسیب و یا زنگ زدگی شود باید آن را تعویض کرد و یک زنجیر چرخ جدید جایگزین آن شود.هنگام تنظیم زنجیر چرخ باید همه قسمت های زنجیر چرخ بر روی دندانه های روی محور دایره ای شکل قرار بگیرد. باید دقت کرد حتی اگر یک قسمت آن از دندانه ها فاصله داشته باشد به معنای آن است که زنجیر چرخ به درستی سر جای خود قرار نگرفته است.
برای تنظیم زنجیر چرخ بر روی محورهای دایره ای شکل باید این را مد نظر داشت که زنجیر چرخ گیر نداشته باشد؛ یعنی با جایگزینی صحیح زنجیر چرخ باید به راحتی قابل چرخش باشد. برای انجام این کار بهتر است موتور را روی جک قرار داده و لاستیک عقب چرخانده شود.در حین این کار باید تمامی قسمت های زنجیر چرخ هم آزادانه حرکت کرده و اصلا گیر نکند. حرکت نکردن و به چرخش در نیامدن زنجیر بدین معناست که زنجیر چرخ به درستی سر جای خود تنظیم نشده است.
تنظیم زنجیر چرخ موتورسیکلت
برای تنظیم زنجیر چرخ موتورسیکلت نخست باید موتور را روی جک قرار داد و سپس پیچ شافت عقب را شل کرد به طوری که بتوان تایر را در جای خودش به سمت عقب و جلو حرکت داد.اگر زنجیر موتور شل باشد باید تایر را چرخاند تا زنجیر به اندازه سفت شدنش برسد.
بعد از انجام این کار پیچ گوشتی را میان چرخ دنده های عقب و زنجیر قرار داده و تایر به سمت جلو حرکت داده می شود تا پیچ گوشتی در بین زنجیر و دنده درگیر شود.سپس گوشواره سمت راست را باید شل یا سفت کرد. برای سفت کردن گوشواره ها از دو آچار باید استفاده کرد.با استفاده از آچار بزرگ مهره پشتی موجود در گوشواره ها را گرفته و باید ثابت باشند، در ادامه با آچار کوچک مهره های جلو را باید سفت کرد.
لازم به ذکر است با کوچک ترین چرخش مهره پشتی، تنظیم زنجیر چرخ بهم میخورد پس باید تا پایان کار پیچ گوشتی را درنیاورد و همان طور درگیر بماند. پس از سفت شدن گوشواره ها و اطمینان از محکم بودن آن ها پیچ گوشتی را باید درآورد. با انجام دادن موارد مذکور، زنجیر چرخ به درستی تنظیم شده و قابل چرخش است.