بازیافت انواع باتری موتور سیکلت
پیش از اینکه به توضیح چگونگی بازیافت باتری موتور سیکلت بپردازیم ابتدا بهتر است با انواع باتری هایی که در موتور سیکلت ها به کار میروند آشنا شویم.انواع باتری های موتور سیکلت عبارتند از:
نحوه بازیافت باترینحوه بازیافت باتری سربی اسیدی
در پروسه بازیافت این نوع باتری ها نخست آنها در دستگاه خردکن قرار میگیرند و به قطعات کوچک خرد میشوند. پس از آن تمامی قطعاتی که خرد شده اند در محفظه های مناسب قرار میگیرند. در این محفظه سرب و مواد سنگین ته نشین میشود و مواد پلاستیکی شناور باقی میمانند.در این حین قطعات پروپیلنی بریده میشوند و از بین میروند، مایعی که داخل باتری وجود دارد خارج میشود و سرب و مواد سنگین در آن به جا میماند. در نهایت هر مادهای به طور جدا وارد چرخه بازیافت میشود.
نحوه بازیافت باتری های لیتیومی موتور سیکلت
بازیافت باتری موتور سیکلت و یا انواع دیگری از باتری ها به این دلیل حائز اهمیت است که مواد به کار رفته در ساخت آنها میتواند به سلامتی انسان و محیط زیست خطراتی ایجاد کند از این رو دفع آنها خطرات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد اما با بازیافت میتوان از این امر جلوگیری کرد و از باتریهای فرسوده مجددا در صنعت استفاده کرد.به منظور بازیافت، محتویات باتری ها بسته به اینکه باتری ها چه اندازه هایی دارند، با استفاده از چکش پرسرعت و یا خردکننده آماده میشوند تا وارد مرحله بعدی گردند.
محتویات درون این باتری ها در مایع اسیدی و سوزاننده قرار داده نمیشوند بلکه این محتویات در محلول سوزآوری قرار میگیرند. قرار گرفتن در این محلول موجب میشود که الکترولیت ها خنثی شوند از این رو فلزات آهنی و همچنین فلزات غیر آهنی بازیابی میگردند. فلز قراضه تمیز شده و پس از آن به جبران کننده های فلز فروخته میشوند. این امر باعث میشود که هزینه های که بازیافت این باتری ها دارند جبران گردد.
دلایل داغ شدن باتری موتورسیکلت
پس از مراحل مذکور محلول فیلتر میگردد. کربن، بازیافت شده و به ورقهای مرطوب کیک کربن فشار اعمال میکند. مقداری از کربن با کبالت بازیافت میگردد. لیتیوم هیدروکسید که لیتیوم موجود در محلول میباشد به کربنات لیتیوم که پودری سفید رنگ میباشد تبدیل میگردد. لیتیوم کربنات جهت ساخت فلز شمش لیتیوم و فویل برای باتری ها مورد استفاده قرار میگیرد. افزون بر این فلز لیتیوم را جهت فروش دوباره و ساخت فوم مهیا میکند.
روش های هیدرو متالورژی و پیوتر متالورژی در بازیافت ضایعات باتری موتور سیکلت
بازیافت ضایعات باتری موتور سیکلتاستفاده و پردازش مجدد باتری ها با این هدف صورت میگیرد که تعداد باتری هایی که به نوعی ضایعات محسوب میشوند کاهش پیدا کند. باتری ها دارای چند ماده شیمیایی سمی و فلزات سنگین میباشند از این رو رها کردن آنها در طبیعت میتواند منجر به آلوده شدن آب و خاک گردد که همین امر منجر به نگرانی های زیست محیطی میشود. بنابراین میتوان گفت که به منظور رعایت مزایای محیطی و بهداشتی لازم است که باتری ها بازیافت شوند.
امروزه مراکزی وجود دارند که باتریهای فرسوده را خریداری میکنند و آنها را برای بازیافت به مراکز بازیافت منتقل میکنند.در ادامه با روش های هیدرومتالورژی و پیوترمتالورژی در بازیافت ضایعات باتری موتور سیکلت آشنا خواهید شد. روشهایی که به منظور خارج ساختن فلزات و همچنین مواد معدنی باارزش، سنگ معدن آنها مورد استفاده قرار میگیرد. این فرآیند پایانی محسوب میشود که در بازیافت باتری به منظور خارج کردن سرب و دیگر فلزات سنگین موجود در آن مورد استفاده قرار میگیرد.
هیدرومتالوژی یک فرآیند استخراج میباشد که با بهره گیری از شیمی آب در پروسهای که با استفاده از پیرومتالوژی صورت میگیرد، سبب آسان شدن تحولات فیزیکی و شیمیایی جهت بازیافت سرب و همچنین دیگر فلزات باارزش موجود در باتری میشود. فرایند مذکور شامل مراحل زیر میباشد:
در کنار انواع روش هایی که برای بازگردانی وجود دارد روش هیدرومتالوژی پروسه تثبیت شدهای به منظور جداسازی و بازگردانی فلزات بوده وشیوه بازگردانی با این روش شامل سه مراحل زیر میباشد: