سیستم خنک سازی موتور سیکلت
در حالت کلی در تمامی وسایل نقلیه از قبیل موتور سیکلت ها، خودروهای سنگین و سواری از دو سیستم خنک سازی استفاده میشود. این دو سیستم عبارتند از:
سیستم هوا-خنک
موتور سیکلت هایی که سیستم خنک سازی آنها از نوع سیستم هوا-خنک میباشد به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
موتور سیکلت های بوبینهای خشک
موتور سیکلت های بوبین خشک اغلب برای استفاده در سطح شهر به کار میروند و برای طی حداکثر 60 کیلومتر بر ساعت طراحی گشته اند. هزینه تولید این دست از موتور سیکلت ها با توجه به شرایطی که دارند بسیار پایین است البته باید اذعان داشت که عمر بسیار کوتاهی هم دارند این در حالیست که هزینه نگهداری آنها نیز بالا میباشد. انجین هایی که به بوبین های خشک تجهیز شده اند محصولاتی هستند که به محیط به خصوصی تعلق دارند به گونه ای که اگر دمای محیط بالای 40 درجه باشد این دست از موتور سیکلت ها کارایی خود را از دست خواهند داد.
موتور سیکلت های بوبین مایع
این دست از انجین های تجهیز شده به سیستم خنک کننده هوا قادر به کار کردن در دمای 60 درجه هم می باشند و البته باید گفت که در دمای بالاتر از 60 درجه دیگر قادر به کار کردن نیستند. موتور سیکلت های بوبین مایع بر خلاف بوبین های خشک قادر به طی کردن مسیر نامحدودی میباشند. همین امر سبب میشود تا بتوان از آنها در مسیرهای برون شهری هم استفاده کرد. گفتنی است که موتور سیکلت های بوبین مایع دارای طول عمر بالایی هستند و هزینه سرویس و نگهداری از آنها نیز چندان زیاد نمیباشد.
سیستم خنک سازی با مایعات(روغن، آب)
انجین هایی که به سیستم های خنک سازی مایعات تجهیز شدهاند طول عمر بسیار بالاتری دارند و میتوانند در محیطی با شرایط دمایی بالاتر از 100 درجه هم کار کنند. بیشتر موتور سیکلت ها و خودروهایی که دارای این نوع سیستم خنک سازی میباشند میتوانند در ترافیک های سنگین و همچنین شرایط آب و هوایی گرم و خشک در مسیرهایی که طولانی میباشند بدون کوچک ترین مشکلی طی مسیر کنند.