از مشکلات مهم سیستم هوا-خنک میتوان به سروصدای زیاد آن اشاره کرد.این سروصدای زیاد به دلایل زیر اتفاق میافتد:
اجزایی از قبیل رادیاتور، اتصالات، واتر پمپ و غیره که در کنارههای بلوک سیلندر سیستم آب-خنک وجود دارند در سیستم هوا-خنک حذف شدهاند. وجود این قطعات نقش قابل توجهی در کاهش صدای موتور سیستم آب-خنک دارند در واقع این اجزا همچون خفه کن هستند پس چون این قطعات در سیستم هوا-خنک وجود ندارند این سیستم سروصدای زیادی ایجاد میکند.
چرخش فنی که مسئولیت هدایت هوای سرد به سمت سیلندرها را دارد صدای زیادی ایجاد میکند.
در موتورهای آب-خنک داخل بلوک سیلندر حفره هایی وجود دارند. هنگام عبور آب از این حفره ها صدایی که از احتراق درون سیلندر ناشی میشود دمپ میشود حال اینکه این حفره ها در سیستم هوا-خنک وجود ندارند و همین امر سبب ایجاد صدای بلند در این سیستم ها میشود.
تفاوت سیستم هوا-خنک و آب-خنک
مهمترین تفاوتی این دو سیستم خنک کننده دارند در این است که در مکانیزم آب-خنک از آب و در سیستم هوا-خک برای خنک سازی از هوا استفاده میشود به عبارتی تفاوت اصلی این دو سیستم در نوع خنک کننده است.میزان سفتی پیچ هایی که در موتورهای هوا-خنک به کار رفته است در مقایسه با موتورهای آب-خنک کمتر است.
دلیل این امر آن است که در موتورهای هوا-خنک تغییرات دما به رغم موتورهای آب-خنک به یکباره انجام میشود که این تغییر یکباره باعث میشود اجزای متعدد موتور که جنسهای متفاوتی دارند به طور ناگهانی و متفاوت دچار انبساط شوند. چرا که ضریب انبساطی جنس های گوناگون، متفاوت میباشد.
به همین دلیل است که طراحان انبساطهای مختلف جنس هایی که در موتور به کار میروند را در نظر میگیرند و گشتاور اعمالی برای پیچها را مشخص میکنند که باید گفت این مقدار تقریبا نصب گشتاوری است که بر پیچهای موتورهای آب-خنک اعمال میشود.