برای تعیین تیر و تیرچه ها، نوع مقطع عرشه و ضخامت آن، فاصله دهانه ها و نوع تیرها براساس بارگزاری های خاص پروژه باید طراحی انجام شود.
و در قالب دفترچه محاسبات روند طراحی سیستم سقف دال عرشه مرکب ارائه می شود.
روند طراحی سقف دال عرشه مرکب:
به طور خلاصه طراحی سقف دال عرشه مرکب شامل 3 بخش کلی زیر می باشد.
1 - طراحی عملکرد مرکب میان عرشه فولادی و بتن سقف، مهم ترین کاری که باعث به وجود آمدن اتصال میان بتن و ورق سقف می شود.
فرم ظاهری مقطع شامل شیب ورق، برجستگی های روی آن، سخت کننده ها، ارتفاع و ضخامت می باشد که همه ی آن ها مطابق آیین نامه های CSSBI، SDI، BS5950 و مبحث 10 مقررات ملی ساختمان قابل طرح می باشند.
2 - طراحی عملکرد مرکب بین تیر فرعی و دال عرشه: در این مرحله تیرهای فرعی و تعداد و اندازه گل میخ ها طبق آیین نامه های ذکر شده و مبحث 10 مقررات ملی ساختمان در دو مرحله طراحی و کنترل می شود.
3 - توزیع بار و کنترل نهایی: بعد از طراحی دهانه طبق بارهای وارده و ضخامت بتن مورد نیاز و توزیع بارهای وارده بر المان های اصلی سازه موارد زیر به دقت براساس مقادیر ذکر شده در آیین نامه ها کنترل می شود تا سقفی ایمن و مطمئن حاصل شود.
کنترل لرزش و کوبش در سقف:
کنترل تغییر شکل و جابه جایی در سقف:
همه ی روند طراحی ورق فولادی سقف و تیر فرعی آن با توجه به خصوصیات مقطع و بارهای وارده برای هر پروژه به وسیله نرم افزاری که توسط این شرکت تهیه شده کنترل می شود.
که نمونه جدول خروجی آن در ادامه آمده است همچنین یک نمونه محاسبات دستی سقف نیز در ادامه آمده است.