انواع زین دوچرخه
در رشته دوچرخه سواری یکی از مهم ترین اجزا برای هر راکب زین (صندلی) آن است زیرا تمام وزن دوچرخه سوار را به بر روی دوچرخه قرار می دهد و همچنین بر عکس نیرو های وارده از زمین را به بدن راکب انتقال می دهد. هیچ وقت نمی توان گفت بهترین زین کدام است زیرا به متغییر های زیادی بستگی دارد، از همه مهم تر به نوع رشته دوچرخه سواری مربوط می شود.
به عنوان مثال زین های مورد استفاده در دوچرخه های شهری با دوچرخه های کوهستان باید تفاوت داشته باشد زیرا موارد استفاده از زین، نیرو های وارد شده متفاوت هستند و دوچرخه سوار بر روی زین های متفرقه نمی تواند بازدهی و خروجی کافی را داشته باشد.
دوچرخه سواری کوهستانی: در مسیر های کوهستانی شما پیاپی روی پدال ها می ایستید، در انتهای زین قرار می گیرید یا به جلو خم شده و به صورت دولا می نشینید. به خاطر این تغییر موقعیت مداوم، شما به زینی مخصوص دوچرخه سواری در کوهستان نیاز دارید که برای محافظت از استخوان های نشیمنگاه شما رویه مناسبی داشته باشد و دارای روکش با دوام و شکل یکنواخت باشد تا راحت تر حرکت کنید.
دوچرخه سواری تفریحی: اگر هنگام دوچرخه سواری صاف و عمودی می نشینید و از دوچرخه های تفریحی (کروزر) یا شهری استفاده می کنید و سواری های کوتاه را ترجیح می دهید، زینی را انتخاب کنید که برای طرز نشستن عمودی طراحی شده است. این نوع زین ها معمولا پهن هستند و رویه نرم مخملی دارند و در بعضی مواقع دارای نوک کوتاهی هستند.
دوچرخه سواری در جاده: زین های مخصوص دوچرخه سواری در جاده بلند و باریک هستند و برای بیشتر کردن انتقال نیرو حین پدال زدن کمترین رویه را دارند.
دوچرخه های جهانگردی: برای دوچرخه سواری های طولانی، شما به زینی نیاز دارید که بین زین های مخصوص جاده و زین های مخصوص کوهستان قرار گیرد. این نوع زین ها معمولا روکشی برای محافظت از استخوان های نشیمنگاه شما دارند و دارای نوکی بلند و نازک هستند.
دوچرخه های مخصوص رفت و آمد روزانه: زین این نوع دوچرخه ها مانند دوچرخه های جاده و جهانگردی چند لایه روکش دارند اما معمولا زیاد نیستند. دوچرخه سوارانی که در شرایط آب و هوایی مختلف از این نوع دوچرخه ها استفاده می کنند بهتر است روکش های مقاوم تری را انتخاب کنند.
از عوامل تأثیر گذار دیگر می توان به وزن دوچرخه سوار علاقه دوچرخه سوار، مسیر رکاب زدن، وزن زین و... اشاره کرد. به طور کلی زین های پهن و راحت تر برای مسیر های مستقیم و آسفالت است اما زین های باریک و نوک بلند برای مسیر های ناهموار و کوهستانی بسیار مناسب است.