شیارهای روی تایر یکی از موضوعات مهم به خصوص برای تایرهای آج دار دوچرخه های کوهستان می باشد، به طوریکه یک اختلاف کوچک در طرح شیارها می تواند تفاوت های قابل ملاحظه ای در سواری داشته باشد. معمولاً شیارهای بیشتر روی تایر به معنی چسبندگی بیشتر و از طرفی مقاومت بیشتر در هنگام چرخیدن است.
اینکه شما چه نوع دوچرخه سواری هستید اهمیتی ندارد، هر زمان که شیارهای لاستیک به مرور زمان از بین رفت، فرمان پذیری دوچرخه تان ضعیف تر خواهد شد. در این هنگام لاستیک هایتان را برای تضمین ایمنی بیشتر باید تعویض کنید. شما ممکن است در هنگام دیدن آج لاستیک ها دچار سردرگمی شوید، در اینجا انواع آج های لاستیک ها را برای شما شرح خواهیم داد.
سطح صاف و صیقلی
برای مصارف شهری/روزانه، توریستی طراحی شده اند، سطح صاف این لاستیک ها تقریباً شبیه لاستیک های جاده اما با قطر(ضخامت) بیشتر است. این تایرها تقریباً روان، با طرح شیارهای ساده قابل مشاهده می باشند. لاستیک های صاف برای سطوح هموار مثل سنگ های صیقلی، آسفالت و مسیرهای یکدست و تمیز طراحی شده اند.
نیمه صاف
لاستیکی بین انواع آجدار و صاف می باشد. قسمت میانی این تایرها هموار بوده و برای کاهش مقاومت در حین چرخش لاستیک و شتاب سریعتر، و آج های بزرگ(خشن) در اطراف تایر به سهولت پیچیدن دوچرخه در سر پیچ ها کمک می کند.
شیارهای معکوس
تایرهای طراحی شده با آج معکوس مقاومت کمتری نسبت به تایرهای معمولی در هنگام چرخش دارند، اما چسبندگی و مقاومت بیشتری نسبت به تایرهای صاف دارند. از این تایرها زمانی پیشنهاد می شود که احتمال می دهید با مسیر غیر آسفالت یا در جاده ای با مقدار زیادی ترک خوردگی و دست انداز مواجه هستید.
آج دار
شکل های مختلف آج های لاستیک بر اساس موقعیت خاص مسیرهای مختلف طراحی می شوند.
آج هایی که در نقطه اتصال به تایر، پهن تر(عریض تر) هستند، سر پیچهای مسیرهای ناهموار بهتر عمل خواهند نمود.لاستیک هایی با آج های بلند و فاصله بیشتر از یکدیگر سازگاری بیشتری با شرایط مسیرها دارند.
تایرهای طراحی شده برای مسیرهای گل آلود دارای آج هایی با فاصله زیاد از یکدیگر، به منظور ریختن گل ها از تایر می باشند. در صورت زیاد نبودن فاصله آج ها گل های چسبیده به تایر، بین آج ها را پر خواهند کرد و اساساً مانند آن است که شما با لاستیکی صاف در شرایط گلی دوچرخه سواری می کنید!