چرا ترمز دوچرخه من به خوبی کار نمی کند؟ چگونه ترمز دوچرخه را قوی کنیم؟ این پرسش ها همواره از سوی طرف داران دوچرخه سواری مطرح می شوند. ترمز هیدرولیک یکی از پیچیده ترین و پر کاربردترین قطعات موجود در هر دوچرخه می باشد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که این قطعه برای داشتن عملکرد مناسب نیاز به تعمیر و بررسی دوره ای دارد.
نفوذ هوا به داخل سیستم ترمز دوچرخه و یا آلوده شدن مایع داخل آن موجب می شود که ترمز به درستی کار نکند یا لرزش داشته باشد به همین دلیل ترمز دوچرخه نیاز به هواگیری پیدا می کند. اگر شما هم بارها به این مشکل برخورد کرده اید با ما همراه باشید تا راه حل آن را پیدا کنید. در این مقاله به بیان نحوه هواگیری ترمز دیسکی دوچرخه و تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه پرداخته می شود.
لزوم هواگیری ترمز دوچرخه
در تمامی سیستم های روغنی لازم است که هیچ گونه هوایی در مسیر لوله کشی و خطوط میان کالیپر و پیستون کتی ترمز وجود نداشته باشد. با گذر زمان، حباب های هوا در مایع هیدرولیک ترمز فشرده می شود و مانع کارکرد صحیح ترمز دوچرخه می شود. در چنین شرایطی به نظر می رسد که ترمز ضعیف شده است؛ بنا بر این لازم است که به صورت دوره ای هواگیری ترمز دوچرخه انجام شود.در صورتی که ست هواگیری ترمز دوچرخه را در اختیار داشته باشید و دستورالعمل آن را هم بدانید؛ هواگیری ترمز دوچرخه کار نسبتاً ساده ای است. ممکن است هواگیری مدل های مختلف دوچرخه کمی متفاوت باشد اما اصول آن یکسان است.
مراحل هواگیری ترمز دوچرخه
ابتدا جلوی دوچرخه را بلند کنید و طوری آن را روی پایه تعمیر قرار دهید که شیبی رو به بالا داشته باشد. کتی ترمز را کمی حرکت بدهید تا سطح بالایی مخزن به موازات سطح زمین قرار گیرد.از ست هواگیری ترمز دوچرخه، یک آچار دو سر رینگ بردارید و روی پیچ سوپاپ هواگیری کالیپر قرار دهید. در همین حال، درپوش سوپاپ هواگیری را جدا کنید و لوله یا دستگاه هواگیری ترمز دوچرخه را به انتهای سوپاپ هواگیری کالیپر وصل کنید.
کیسه پلاستیکی موجود در ست هواگیری ترمز دوچرخه را به انتهای لوله هواگیری وصل کنید تا مایع خارج شده در آن جمع شود. دقت کنید که حباب های هوا هم همراه با مایع از سوپاپ خارج می شود یا خیر.
در صورتی که حباب های هوا را مشاهده کردید؛ درپوش مخزن موجود روی کتی ترمز را چند ثانیه باز کنید تا حباب های هوا خارج شوند.
پس از خروج تمام حباب ها، مخزن را بررسی کنید و در صورت لزوم به آن مقداری روغن اضافه کنید.
در این مرحله، چندین مرتبه کتی ترمز را فشار دهید و رها کنید. هنگامی که حرکت کتی ترمز با مقاومت مواجه شد یعنی حباب های هوا کاملاً تخلیه شده اند و سیستم ترمز به خوبی هواگیری شده است.
در این مرحله، اطمینان پیدا کنید که مخزن کاملاً پر شده باشد؛ حتی ممکن است مقداری مایع اضافی از کتی ترمز به بیرون نشت پیدا کرده باشد.با اتمام یافتن هواگیری، لازم است که شیلنگ را از سوپاپ هواگیری جدا کنید و کالیپر و کتی ترمز را کاملاً تمیز کنید.
تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه
بررسی ضامن ها
تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه کار نسبتاً ساده ای است. بهتر است ابتدا ضامن ها بررسی شوند و اطمینان پیدا کنید که چرخ ها به درستی داخل شیار قرار گرفته اند.
باز کردن پیچ های کالیپر
پس از بررسی ضامن و تنظیم محل قرارگیری چرخ ها، در صورتی که مشکل همچنان وجود داشته باشد؛ لازم است که پیچ های کالیپر را با استفاده از یک آچار آلن مقداری باز کنید تا کالیپر تا حدی امکان حرکت داشته باشد. سپس با استفاده از کتی روی فرمان، ترمز بگیرید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید؛ این کار موجب می شود که صفحه دیسک درست در وسط لنت ها قرار گیرد.
همزمان با نگه داشتن ترمز، پیچ های کالیپر را محکم کنید تا تنظیمات دیسک ترمز ثابت شود. چرخ را حرکت دهید و اطمینان پیدا کنید که دیسک با لنت ها تماسی پیدا نمی کند. در صورتی که دیسک با لنت ها برخورد کرد باید دوباره تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه را انجام دهید.