سقف های مرکب عرشه فولادی، یکی از سقف های شناخته شده و استاندارد در دنیا است.
این سقف از مقاطع مختلف دال بتن مسلح، بر روی ورق های فولادی، فرم داده شده است که به شاه تیرها و تیرهای فولادی، متصل می شود.
امروزه این تکنولوژی در کشور ایران، جزو یکی از فناوری های نوین ساختمانی، به حساب می آید که با گذشت زمان این سیستم، روز به روز پیشرفت می کند و تغییر اساسی در صنعت ساختمان ساز می کند.
سقف مرکب عرشه فولادی، جایگزین بسیار خوبی برای سایر روش های موجود است و دلیل آن هم، سبک سازی، سریع سازی، ارزان سازی، ایمن سازی انواع ساختمان ها، با استفاده از این سقف ها است.
عناصر سازنده سقف های مرکب عرشه فولادی، آرماتور کششی، برش گیرها، بتن سازه ای، آرماتورهای حرارتی، تیر و شاه تیرها و ورق فولادی گالوانیزه است.
سقف های مرکب عرشه فولادی، از ورق های کرکره ای و پروفیل های آجدار ساخته می شود. این ورق ها، حالت برجسته ای دارند که توسط بتن تقویت می شود و یک دال بتنی آرمه تشکیل می دهد و حالت دائمی دارد.
دلیل نام گذاری سقف عرشه فولادی مرکب این است که عرشه های فولادی، با میلگرد، گل میخ های فلزی و بتن ترکیب می شوند و یک سازه ای مقاوم را تشکیل می دهد.
در برخی موارد دیده می شود که این سیستم برای ساخت کف هم استفاده می شود که در این صورت به آن کف عرشه فولادی مرکب میگویند.
این تکنیک برای ساخت ساختمان های چند طبقه مسکونی و تجاری، ساخت پل ها، ساخت گاراژها، پارکینگ های طبقاتی و غیره استفاده می شود.
سقف مرکب عرشه فولادی:
مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت عرشه فولادی کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.
اجزاء سقف های عرشه فولادی مرکب:
برای اجرای سیستم سقف مرکب عرشه فولادی، مصالحی مانند ورق گالوانیزه کرکره فولادی(سینوسی)، گل میخ(برشگیر)، آرماتور، بتن و فلاشینگ مورد نیاز است که در ادامه به توضیح مختصری از این مصالح میپردازیم.
ورق فولادی:
یکی از رایج ترین مصالح در ساخت سقف های عرشه فولادی، ورق فولادی از نوع گالوانیزه می باشد.
ضخامت های ورق فولادی گالوانیزه، بین 8/0 تا 2/1 میلیمتر می باشد. ورق های گالوانیزه، جهت استفاده در سقف های مرکب عرشه فولادی، بایستی به کمک دستگاه مخصوص، موج دارو ذوزنقه ای شکل باشد.
گل میخ یا برشگیر:
گل میخ های عرشه فولادی رابطی میان بتن و ورق گالوانیزه است. گل میخ ها، از نظر سازه ای یکپارچگی عملکرد برشی را فراهم می کند و نقش برش گیرها را ایفا می کنند.
قطر این محصول فولادی، حداکثر 20 میلی متر است و ارتفاع آن با توجه به ارتفاع ورق های فولادی متغیر می باشد.
آرماتور:
اگر برای آرماتور بندی این نوع سقف ها، از میلگرد های آجدار موجود در بازار استفاده کنید، مراحل اجرای آن زمان بر می شود.
ولی اگر از مش های آماده استفاده شود، اجرای سقف به نسبت سریع تر می شود. ولی لازم به ذکر است که مش های آماده باید طبق استاندارد تولید و حمل و نصب باشد.
بتن:
برای بتن ریزی در این سیستم، باید به شکل بتن معمولی و بتن سبک باشد. نوع بارگذاری و مشخصات دهانه های فولادی، تعیین کننده مقدار مورد استفاده بتن در سقف عرشه فولادی است که بین 200 تا 300 کیلوگرم متغیر است
فلاشینگ:
فلاشینگ سقف عرشه فولادی از ورق گالوانیزه تولید و به شکل U خم شده می باشد و همزمان با اجرای عملیات تثبیت ورق، دور کار نصب می شود.
ارتفاع این محصول 12.5 سانتی متر می باشد و خم پایینی فلاشینگ به وسیله میخکوب در جای خود فیکس می شود و خم بالایی ورق فلاشینگ نیز به وسیله تسمه های مهار که آنها نیز از جنس گالوانیزه و به عرض 2 تا 3 سانتی متر و به طول 10 تا 20 سانتی متر می باشند.
به وسیله پیچ خودکار بر روی ورق عرشه فولادی فیکس می گردند، فاصله نصب تسمه مهار ها از یکدیگر حداکثر 60 سانتی می باشد.
حداکثر دهانه سقف مرکب عرشه فولادی:
فاصله دهانه های سقف عرشه فولادی به ضخامت ورق وابسته است. زمانی که ورق استفاده شده برای سقف، ضخامت زیادی داشته باشد، فاصله دهانه های سقف عرشه فولادی افزایش پیدا می کند.
و زمانی که ضخامت ورق سقف کم باشد، فاصله دهانه های سقف عرشه فولادی کم می شود. کمترین ضخامت ورق سقف های مرکب عرشه فولادی، 0.8 میلی متر می باشد. زمان استفاده از این ورق سقف، فاصله تیرها بایستی کمتر از 4/2 متر باشد.
همچنین در زمان استفاده از ورق 25/1 میلی متری، می توان تا 3/3 متر، فاصله را افزایش داد.
پس در نتیجه، وابسته به ضخامت ورق که می تواند بین 0.8 و 25/1 میلی متر باشد، می توان فاصله دهانه های سقف عرشه فولادی را تغییر داد.
اگر این نکته رعایت شود، سازه ساخته شده با این روش، نمیلرزد و در برابر زلزله مقاوم می شود.
مزایای سقف های مرکب عرشه فولادی:
سقف مرکب عرشه فولادی، مزایای زیادی به همراه دارد که همین مزیت ها باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. در ادامه با برخی از این مزیت ها آشنا خواهید شد:
مراحل اجرای سقف عرشه فولادی عبارت اند از:
بعد از طراحی سقف و مشخص کردن فاصله های تیرهای فرعی، صفحات را برای تهیه و تولید به کارخانه مورد نظر سفارش میدهیم.
در مرحله بعدی ورق ها در یک فضای مناسب به وسیله نیروی انسانی توسط یک بالابر به طبقات مختلف انتقال داده می شود.
سپس ورق های فولادی گالوانیزه را که شکل ذوزنقه ای شکل دارد، و شامل گیره های نر و مادگی است، در هم چفت می کنند.
پس از آن در محلی که قصد داریم عرشه های فولادی را قرار دهیم، میلگرد و گل میخ نصب میکنیم. این کار باعث می شود تا وزن تیرها کاهش یابد.
در مرحله آخر، عملیات بتن ریزی صورت می گیرد.
سقف های مرکب عرشه فولادی، یک سیستم مدرن و کارآمد است. با ابداع این تکنولوژی، تحولی عظیم در صنعت ساختمان سازی ایجاد شد.
برای بهره وری از این نوع سقف، بایستی به صورت حرفه ای طبق استانداردها و آیین نامه های معتبر، طراحی، محاسبه، تولید و اجرا شود.