به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود.
این محصول که در دسته پروفیل های باز قرار دارد به سه روش پرسی، فابریک نورد سرد و فابریک نورد گرم تولید می شود و به دو دسته ی اصلی ناودانی سبک و سنگین عرضه می شود.
ناودانی سنگین از لحاظ وزنی کاملا مطابق با وزن درج شده در جدول وزنی اشتال می باشد. به عبارتی وزن و ابعاد این نوع از ناودانی ها دقیقاً با استاندارد جدول مهندسی برابر می باشد.
در سال های اخیر محصولی در بازار ایران تحت عنوان ناودانی اروپایی به فروش می رسد که این محصول وارداتی در دسته انواع ناودانی سنگین قرار می گیرد. که به ناودانی UNP معروف است.
این نوع از ناودانی در مقایسه با دیگر ناودانی های موجود در بازار وزن سنگین تری دارد.
معمولاً از ناودانی UNP اکثراً در پروژه های بزرگ یا نقشه های صنعتی استفاده می شود، وزن بیشتر این نوع ناودانی به دلیل ضخامت زیاده این پروفیل است.
ناودانی سنگین UNP برطبق استاندارد اروپا DIN1026 از سایز 40 الی 400 به طور فراوان از کارخانه های کشور ترکیه به کشور وارد می گردد.
جدول اشتال ناودانی:
ناودانی سنگین دقیقا طبق محاسبات جدول اشتال ناودانی تولید می شود.
در این جدول ابعاد سایزهای مختلف، اطلاعات مساحت سطح، شعاع انحنای آن و سایز جزئیات آن به همراه وزن هر متر ارائه شده است.
این جدول بر اساس یک استاندارد آلمانی گرد آوری است.
این جدول مواقعی اهمیت دارد که چندین سایز و ضخامت مختلف وجود داشته باشد، تاضخامت و سایر ابعاد هندسی ناودانی تعیین شود تا به درستی خریداری شود.
کاربرد ناودانی سنگین:
فرآیند تولید ناودانی:
ناودانی به سه روش تولید می شوند،
در تولید به روش پرسی همانند روش تولید نبشی پرسی، به وسیله دستگاه پرس شکل داده می شود.
در روش تولید فابریک به صورت فابریک از خط تولید شکل دهی خارج می شود و نیازی به عملیات پرس نمی باشد.
در روش نورد سرد و گرم، تولید به صورت نورد گرم و سرد می باشد.
فرآیند تولید ناودانی شباهت زیادی به نبشی دارد با این تفاوت که سطح مقطع ناودانی U شکل یا C شکل است که بستگی به میزان انحنا و خم ورق دارد.
این موضوع به تنهایی موجب تفاوت ها و بروز ویژگی های فیزیکی خاص در نوع و کاربرد آن می شود.
تولید ناودانی گرم:
ناودانی فابریک با نورد فولاد از آغاز کار دارای شکل اصلی بوده و فقط از ضخامت آن کم، و به طول آن افزوده می شود.
تفاوت ناودانی گرم، در شرایط و مراحل نورد شمش فولادی که می توان گفت ناودانی گرم فقط مراحل نورد گرم را طی می کند.
عملیات نورد گرم با اعمال حرارتی بیش از 9260 درجه سلسیوس یا 1100 درجه سانتی گراد انجام می شود و بلافاصله سرد می شود که این امر موجب کاهش زیادی در کیفیت آن می شود.
تولید ناودانی سرد:
مراحل نورد گرم در ناودانی سرد انجام می شود.
تفاوت تولید ناودانی سرد این است که پس از طی مراحل نورد گرم، فرصت دارد تابه آرامی سرد شود.
همچنین تحت عملیات نورد سرد به تلورانس های مورد نظر، با ابعاد دقیق تر برسد. بنابراین از کیفیت و دقت بهتری در ابعاد و سایزها برخوردار است.
فرآیند تولید ناودانی در ایران در کارخانه های مختلف طبق استانداردهای گوناگون صورت می گیرد. این فرآیند، بسته به نوع ناودانی متفاوت است.
خط تولید ناودانی مشبک:
از ناودانی مشبک، برای تولید سازه های سبک و مستحکم فولادی استفاده می شود. نوع دیگری از ناودانی تولید می شود که دارای سوراخ ها یا شبکه هایی درجان وبال هاست که به ناودانی مشبک معروف است.
با وجود این شبکه های متوالی، وزن قطعات کاهش یافته است. برای تولید ناودانی مشبک از ورق گالوانیزه استفاده می شود.
ورق گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد ارائه می شود و بیشتر در ساخت قفسه های محکم فولادی سبک از آن استفاده می شود.
نتیجه گیری:
در این مقاله به نقد و بررسی فرآیند تولید ناودانی پرداختیم. دریافتیم که پس از عملیات نورد گرم، بلافاصله سرد می شود. که این امر موجب کاهش زیادی در کیفیت ناودانی گرم می شود.
همچنین نورد سرد به صورت عملیات نورد گرم تولید می شود.با این تفاوت که فرصت دارد تابه آرامی سرد شود.
تحت عملیات نورد سرد به تلورانس های مورد نظر، با ابعاد دقیق تر برسد. پس بنابراین از کیفیت و دقت بهتری در ابعاد و سایزها نسبت به ناودانی گرم برخوردار است.