اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نصب آسانسور اهمیت زیادی دارد که به درستی انجام شود به همین علت نیازمند دقت، مهارت، ایمنی، تخصص می باشد.

نبشی_کشی_آسانسور

نصب آسانسور اگر به درستی انجام نشود خطرات جبران ناپذیری برای جان مردم به همراه خواهد داشت. بنابراین برای استحکام و ایمنی آسانسور از عملیات آهن کشی آسانسور استفاده می شود.

آهن کشی آسانسور یکی از اجزای سازه ی ساختمان است همچنین یکی از کارهای حساس در ساختمان می باشد.

آهن کشی باید به نحوی اجرا شود که در پایان کار ساختمان و بعد از نازک کاری درب آسانسور نسبت به لابی یا پاگرد به صورت شاقول و از هرجهت گونیا باشد تا لابی یا پاگرد ساختمان ظاهری زیبا داشته باشد.

برای به حرکت در آوردن آسانسور، ستون ها را به صورت عمودی و کلافهایی که برای اتصال ستونها در جای آسانسور به کار گرفته می شود.

کابین آسانسور باید بتواند به راحتی از ستون ها بالا و پایین بیاید و ستونها باید تمام بار وارده از سمت کابین را تحمل کنند و وزنه را ثابت نگهدارند.

کیفیت آهن کشی آسانسور هر چقدر بالا باشد ایمنی آسانسور بیشتر شده و لرزش های آسانسور کاهش مییابد.

آهن کشی حکم قاب نگهدارنده برای کابین دارد پس می توان گفت اگر آهن کشی انجام نشود آسانسور نه تنها هیچ ایمنی ندارد بلکه قادر به کشیدن هیچ باری نمی باشد.

می توان گفت آهن کشی آسانسور اهمیت زیادی دارد که توسط ابزارهای مهندسی و نرم افزارهای تخصصی انجام می شود.

به دلیل اینکه کابین آسانسور به صورت عمودی بتواند حرکت کند نیاز به دو یا چند ریل راهنما دارد که برای ثابت نگهداشتن این ریلها عملیات آهن کشی باید انجام شود.

آهن کشی اسانسور:
آهن کشی تمام بار و نیروهای دینامیکی و استاتیکی وارد شده از سمت کابین آسانسور را می تواند تحمل کند.

مراحل آهن کشی آسانسور:
آهن کشی باید اصولی و طبق استاندارد انجام شود که در ادامه مراحل آهن کشی به ترتیب شرح داده می شود.

نقشه آهن کشی آسانسور:
برای اجرای کار، نقشه آهن کشی اهمیت زیادی دارد که توسط مهندس طراح و نرم افزار تخصصی آماده می شود.

از روی نقشه آهن کشی می توان پایان کار را حدس زد چون همه جزییات و نحوه اجرای کار در این نقشه موجود می باشد همچنین اگر خطایی در آن باشد مهندس طراح سریعا اقدام به اصلاح آن می کند.

شاقول ریزی آسانسور:
قبل از اجرای آسانسور باید بررسی کرد تیرها همگی همسان باشند که این کار با شاقول ریزی انجام می شود.

برای انجام عملیات شاقول ریزی یک شخص از پشت بام ریسمان هایی روی هر ستون آویزان می کند.

که با انجام این کار اختلاف ریسمان ها با یکدیگر مقایسه می شود و ناشاقولی یا خطای چاه آسانسور برطرف می شود.

معین کردن محل قرارگیری صفحه پلیت ها:
از صفحه پلیتها در ساختمان اسکلت بتنی برای آسانسور استفاده می شود زیرا اتصالات فلزی در ساختمان اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه پلیتها در چهار گوشه چاه آسانسور به صورت افقی برای مهار بهتر نیروهای وارده به کار گرفته می شود.

برای کارگذاری صفحه پلیتها، روی آن سیمان میریزند سپس قبل از انجام آهن کشی روی پلیتها باید پاک شود و کل آسانسور هم باید قبل از آهن کشی تمیز شوند.

تعیین خط مبنای آهن کشی (خط تراز):
خط مبنا همان خطی است که آهن کشی با ورودی آسانسور تراز می شود.سپس دیواری در پشت بام یا جلوی درب آسانسور کار گذاشته می شود که به عنوان خط تراز درنظر گرفته می شود.

این دیوار طبق الگوی اندازه گیری با ناودانی و میلگرد صاف جوشکاری یا گچکاری شده و تثبیت می شود.

نکاتی که در آهن کشی آسانسور لازم است بدانید.در آهن کشی آسانسور نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

نحوه محاسبه سایز و آهن آلات مورد نیاز:
ابتدا ارتفاع کل سازه باید در نظر گرفته شود سپس محاسبه ی ارتفاع طبقات انجام می شود تا میزان آهن آلات مورد نیاز شاسی کشی آسانسور به دست بیاید.

فاصله ی کف چاه آسانسور تا اولین توقف و همینطور فضای بالاسری تا فضای آخرین توقف یعنی سقف آسانسور در محاسبه میزان آهن آلات موردنیاز موثر می باشد.

البته پس از محاسبه ارتفاع آن چهار برابر می شود زیرا برای شاسی کشی به چهار ستون با این ارتفاع نیاز خواهد بود.

تعیین نقاط اتصال و محل جوشکاری آنها:
محل جوشکاری اتصالات نیازمند دقت بسیار زیادی می باشد به همین علت توسط متخصصین تعیین می شود.

برای اتصال دو نبشی درطول، نباید لبه های آنها را بهم جوش زد باید حتما ار ورق فولادی استفاده شود.

با اینکار می توان اطمینان حاصل کرد که نبشی ها بر اثر حرکت مداوم آسانسور از هم جدا نمی شوند.

نحوه اجرای جوشکاری:
در آهن کشی آسانسور، جوشکاری به صورت سربالا انجام می شود.یکی از سخت ترین روش جوشکاری، جوش سربالا می باشد که فقط جوشکاران حرفه ای می توانند انجام بدهند.

بسیار حائز اهمیت است که جوشکاری اصولی و طبق استاندارد انجام شود زیرا جوشکاری اصولی و استاندارد تامین کننده ایمنی و استحکام آسانسور می باشد.

تعداد طبقات تحت پوشش یک آسانسور:
به عنوان مثال برای ساختمانهای بالای 20 طبقه باید بیش از یک آسانسور در چاه آسانسور کار گذاشته شود.

در اینجا فاصله ی بین دو آسانسور باید به درستی حفظ شود همچنین هر کدام از آنها به طور جداگانه نبشی کشی می شوند.

محاسبه وزن قابل حمل توسط آسانسور:
هر آسانسور وزن به خصوصی را تحمل می کند که محاسبه ی این وزن توسط نرم افزار تخصصی انجام می شود.

آسانسورهای با ظرفیت 4 نفر به چهار ستون نیاز می باشد و برای ظرفیت بیش از 4 نفر شش ستون برای آسانسور در نظر گرفته می شود.

به طوریکه 4 ستون در چهار گوشه چاه و 2 ستون در میان آنها قرار می گیرند تا 4 ستون اصلی پشتیبانی شوند.

حمل بار بیش از حد ظرفیت باعث جداشدن آسانسور از ریل های آن می شود.

ایجاد کردن سوراخ های موتورخانه:
سوراخ های موتورخانه و وزنه ها باید قبل از دیوار چینی در سقف سازه آسانسور مشخص شوند. انجام اینکار بسیار حائز اهمیت می باشد.

اینکار باید قبل از نبشی کشی انجام شود چون بعد از اتمام نبشی کشی امکان پذیر نمی باشد و کارفرما مجبور به دوباره کاری می شود.

نکته آخر در زمان نبشی کشی آسانسور:
اجرای آهن کشی و تامین امنیت در چاه هایی که دیوار چینی آنها به تمام رسیده است، مستلزم نصب داربست می باشد.

بالابری که مسئول جابجا کردن آهن آلات است باید بالای چاه قرار گرفته باشد.قابل ذکر است که دیوار چینی نباید قبل از نبشی کشی آسانسور اجرا شود زیرا مشکلاتی از قبیل:

  • مشکل شدن اجرای آهن کشی.
  • کم شدن دقت کار.
  • کاهش ایمنی و احتمال سقوط کارگران به دلیل نبود داربست.
  • افزایش هزینه ها.
  • نیاز به دوباره کاری.
  • طولانی شدن مدت زمان اجرای آهن کشی.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>