این دستگاه روغنی که در موتور داغ شده است را خنک می کند و به این ترتیب به عملکرد صحیح آن کمک می کند.روغن موتور در دمای نرمال به حرکت روان قطعات کمک می کند.روغن گرم شده، رقیق می شود و تماس قطعات موتور افزایش می یابد.در حالی که روغن غلیظ باعث فرسایش کمتر در موتور می شود.
این قطعه با خنک کردن روغن گرم شده، سبب طول عمر روغن می شود.به این ترتیب دیرتر نیاز به تعویض روغن دیده می شود.اویل کولر به طور معمول در جایی جلوی خودرو قرار می گیرد تا در معرض هوا باشد.اما در برخی ماشین ها نیز روغن با کمک آب خنک می شود.یعنی اویل کولر دارای یک رادیاتور آب نیز هست.
اویل کولردر موتورهای احتراق داخلی، سیستم خنک کاری بسیار مهم است.این سیستم اجزای گوناگونی دارد. پیشرانه های احتراق داخلی به صورت آب خنک یا هواخنک هستند.می دانستید درون موتور چهارسیلندر عادی وقتی با سرعتی درحدود نود کیلومتربرساعت در بزرگ راه حرکت می کنید، در هر دقیقه چهارهزار انفجار کنترل شده رخ می دهد؟
هریک از این انفجارها با جرقه زدن شمع و براثر مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت اتفاق می افتند.در این فرایند حرارت چشمگیری تولید می شود و اگر برای کنترلش فکری نشود، به سادگی می تواند سبب آسیب های جدی به موتور شود.کنترل این دمای زیاد برعهده ی سیستم خنک کاری موتور است.