در بخش قبل به معرفی تکنولوژی های G-Sync و FreeSync پرداختیم و بعضی از ویژگی های آن ها را بررسی کردیم. در این قسمت می خواهیم به بررسی تأثیرات نامطلوبی بپردازیم که در صورت هماهنگ نبودن نرخ فریم خروجی از یک دستگاه با نرخ به روز رسانی مانیتور رخ می دهند.
یکی از این اثرات ناخوشایند، بریده شدن صفحه یا Screen Tearing است. با ارزیابی فریم ریت و رفرش ریت این نکته را متوجه شدیم که در حالت عادی مقدار این دو کمیت مضرب صحیحی از هم هستند. حال این سوال پیش می آید که اگر نرخ refresh rate یک مانیتور مضرب صحیحی از fram rate آن نباشد چه تأثیری در تصویر نمایش داده شده خواهد داشت؟برای بررسی بیشتر تکنولوژی G-Sync و FreeSync در مانیتورها، ابتدا توضیح مختصری در مورد ناهماهنگی در تصویر خروجی و علت های ایجاد آن می دهیم. سپس راه حل های موجود را بررسی می کنیم:
اگر محتوای در حال پخش یک فایل ویدئویی باشد، در بیشتر موارد به صورت اتوماتیک مشکل آن برطرف می شود. زیرا بسیاری از مانیتورها قابلیت استفاده از تکنیک Motion interpolation را دارند به این معنا که فریم های جدید را در بین فریم های اصلی فایل ایجاد می کنند تا به صورت میانگین بین فریم قبلی و بعدی خود قرار بگیرند و فاصله ایجاد شده را حذف کنند.
لازم به ذکر است که شرکت های مختلف، هر کدام با نام اختصاصی خود این تکنیک را معرفی می کنند. مثلا شرکت سامسونگ از نام Clear Motion و شرکت سونی از عبارت MotionFlow استفاده می کند. شرکت ال جی با نام TruMotion این تکنیک را معرفی می کند.
نکته قابل توجه این است که حتی با استفاده از این راه حل ویژه نیز نمی توانیم نتایج خیلی خوبی را انتظار داشته باشیم. به این دلیل که مثلا خروجی یک فیلم 24 فریم بر ثانیه که به 600 فریم بر ثانیه تبدیل می شود با خروجی فیلمی که واقعا 600 فریم بر ثانیه بوده است، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. به علاوه از آن جایی که کار میان یابی حرکت فریم ها زمان بر است نمی توانیم این ترفند برای بازی های ویدئویی به کار ببریم.
VSync یا همگام سازی عمودی راه حل دیگری برای هماهنگ نمودن فریم ریت خروجی با رفرش ریت مانیتور است. فعال کردن این قابلیت مشکل بریده شدن تصویر را برطرف می کند اما باعث به وجود آمدن مشکلات جدیدی می شود. مثلا ممکن است یک فریم را چند بار روی نمایشگر نشان دهد که به آن Judder یا Stutterمی گویند.