کالا های صادراتی به بنادر کویت:
قریب به 92 درصد از کالاهای صادراتی کویت در سال های گذشته را نفت و سوخت های فسیلی تشکیل داده است، مواد شیمیایی آلی، انواع کود، پلاستیک، محصولات معدنی، آلومینیوم و سنگ های قیمتی هر کدام با درصد اندکی در رتبه های بعدی قرار دارد.
چند نکته درباره صادرات به کویت:
- باید تمامی کالاهایی که به کویت صادر می شود را بسته بندی مناسب کرد و بر روی آنها برچسب به زبان عربی گذاشته شود.
- طبق قوانین گمرکی تعرفه واردات عموم کالاها از سایر کشورها و طبق مصوبه متحد الشکل شورای همکاری در حوزه ی خلیج فارس، 5 درصد است البته تعرفه بر دخانیات صد در صد می باشد.
- یکی از موارد مهم جهت ترخیص محموله های تجاری ارائه گواهی مبدا، به همراه سایر اسناد تجاری است.
- امکان ثبت شرکت در کشور کویت فقط از یک طریق انجام می شود یا باید تابعیت کشور را داشته باشد با اینکه یک شخص کویتی با شما سهام دار باشد.
- درج نمودن مشخصات محصول روی آن، ترکیبات محصول، اطلاعات مربوط به شرکت تولید کننده ی محصول، تذکرات مهم و ضروری مرتبط به مصرف و یا نگه داری کردن محصول.
- تاریخ تولید و تاریخ انقضا محصول باید به زبان عربی قید شود.
- کلا کویت برای واردات، استاندار بالایی در حد استاندارد اروپا نیاز دارد.
- در این کشور عربی اگر اتباع خارجی قصد فعالیت کردن تجاری و صادرات به کویت را داشته باشد باید از طریق یک تابعیت کویتی انجام شود.
- در کل می توان گفت فقط کشورهایی که در کشور کویت ثبت شده اند و یا شرکت ها کویتی هستند اجازه واردات به کشور را دارند.
در باب اهمیت اعتماد و برند و اعتبار آن:
داستان گارانتی کفش در آمریکا، دوستی تعریف می کند که در آمریکا در سال های بسیار قدیم کفشی خریداری کرده بودند که از برند معتبری بوده و یک سال گارانتی داشته است و این دوست بعد از گذشت یک سال متوجه شده که کفش کاملا سالم است و هیچ مشکلی ندارد، تصمیم می گیرد که خودش با وسیله ای کفش را پاره کرده و یا مشکلی در آن ایجاد کند تا بتواند از گارانتی محصول استفاده کرده و کفش نو و جدیدی از مغازه بدون پرداخت پول دریافت کند.
پس از مراجعه به مغازه کفش فروشی و دادن کفش خراب و گرفتن کفش نو، بعد از چند روز دچار عذاب وجدان شده و به مغازه باز می گردد و جریان را برای آنها تعریف می کند، کارکنان می گویند که کاملا متوجه ساختگی بودن پارگی کفش شده اند ولی برای جلب اعتماد مشتریان و ایجاد اعتبار برای برند خویش حاضر شده اند که کفش جدیدی در اختیار مشتریان قرار دهد.
آنها همچنین اظهار داشته اند که سالانه اگر از هر 1000 مشتری 400 نفر هم این کار را انجام دهد باز هم آنها دچار ضرر نمی شوند و سود آنها تامین می شود و افراد زیادی هستند که این کار را انجام می دهند ولی آنها با رفتار مناسبی که با مشتری دارند سبب می شود اعتماد مشتریان جلب شود و اعتبار برند آنها زیاد شود.
بسته بندی به 5 دسته تقسیم می شوند:
- استاندارد.
- صادراتی.
- مناسب.
- دریایی.
- محکم.
بسته بندی صادراتی:
- بسته بندی، نقطه ضعف صادرات ایران.
- صدمات جبران ناپذیر، نتیجه بسته بندی های نامناسب.
نکات مد نظر در بسته بندی های صادراتی:
- ساده بودن بسته بندی، اولین پارامتر یک بسته بندی مناسب، بار و بسته شدن خیلی ساده و خیلی راحت اتفاق بیافتد.
- حجم یک بسته بندی مناسب.
- بسته به نوع هر کالایی یا سلیقه مشتری باید سعی کنید بسته بندی مناسبی را تهیه کنید که حجم زیادی را اشغال نکند و در کنار آن بتوان نظر مشتری را جلب کرد.
- حفظ سلامت کالا به وسیله ی بسته بندی.
- ظاهر یک بسته بندی مناسب، باید از لحاظ روان شناسی و جامعه شناسی کشور مقصد خود را کاملا آنالیز نمایید و ببینید مردم آن کشور چه طرح ها و رنگ هایی را دوست دارند.
- حفظ ایمنی کالا در بسته بندی های صادراتی، فرض نمایید محصولی را به عنوان میوه های تازه به کشورهای دیگر صادر می کنید، بسته بندی شما باید به شکلی باشد که فشار زیادی به میوه ها وارد نشود، ضخامت کارتن یا بسته بندی شما باید به حدی باشد که بتواند ضربات مختلف را به خودش جذب نماید و این ضربات را به کالا منتقل نکند.
- اگر بسته بندی مناسب باشد و اگر ما بتوانیم یک بسته بندی ایده آل را برای محصول خود در نظر بگیریم حتی در هزینه های ما هم می تواند به ما کمک کند و هزینه ها را کاهش دهد.
- ترغیب خریداران به خرید محصول با استفاده از بسته بندی زیبا.